fbpx

Maak je lijf flexibel met een yogariem

Houd jij ontzettend van yoga, maar heb jij tijdens de les regelmatig moeite om de juiste houding aan te nemen, zonder daarbij je spieren te forceren?

Een yogariem kan dan uitkomst bieden.

In dit artikel ontdek je waar een yogariem voor dient, hoe je deze professioneel kunt gebruiken en wat de beste riemen van oktober zijn.

Waar dient een yogariem voor?

Een yogariem zorgt niet alleen voor een goede houding, het gebruik ervan zorgt er ook voor dat je minder snel je spieren verrekt en daardoor blessures oploopt.

Daarnaast kan je de yogariem gebruiken om lichaamsdelen tijdens de yogales juist dichter bij elkaar te houden of om een strekoefening gemakkelijker te maken, zodat je je lichaam minder hoeft te forceren om een bepaalde houding aan te nemen.

Een yogariem ‘opent’ als het ware je schouders, zodat je deze altijd goed naar achteren houdt tijdens een specifieke oefening.

Je kunt de riem of band ook gebruiken om je heupen gestroomlijnd te houden of om je armen en benen beter te kunnen stretchen.

Met een yogariem zal je bepaalde asana’s (yoga-oefeningen voor evenwicht en uithoudingsvermogen) een stuk gemakkelijker kunnen uitvoeren.

Door de yogariem oefen je de verschillende yogaposes op een hoger niveau dan wanneer je de riem niet zou gebruiken, omdat je houding en je lichaam van tevoren hiermee in een bepaalde vorm worden ‘gegoten.’

De yogariem is daarom zeer geschikt voor mensen met stramme spieren of voor mensen die vaak last hebben van teveel druk op hun stijve schouders. Met de yogariem kunnen zij net iets verder strekken, zonder dat die spieren overbelast raken.

Hoe kies je de juiste lengte en breedte van jouw yogariem?

Yoga riem kopen

Er zijn verschillende maten beschikbaar wanneer je op zoek gaat naar de juiste yogariem voor jouw lichaam.

De meestgebruikte afmeting in lengte van een yogariem is 270 centimeter. Als je iets langer bent dan de gemiddelde persoon, kan je altijd nog kijken naar een langer exemplaar dat jouw lichaam wat meer speelruimte geeft.

In principe kan een riem van 270 centimeter door iedereen worden gebruikt.

Kies voor een extra brede riem van 4 centimeter, zodat je een stevige grip op de yogaband kunt houden.

Tijdens het aanschaffen van een yogariem zijn niet alleen de lengte en de breedte van belang, maar ook het materiaal van zowel de riem als de gesp.

Materiaal yogariem en gesp

De meeste yogariemen zijn gemaakt van katoen.

De dichtheid van katoen zorgt ervoor dat de yogariem zeer sterk is, veel gewicht kan dragen en ook dat de riem een bepaalde stijfheid heeft. Waardoor de lus die je ermee maakt, goed strak blijft zitten tijdens het bewegen.

De kleine stiksels aan het uiteinde van de yogariem bij de gesp, garanderen dat je yogariem niet zo snel zal gaan rafelen en dat je geen snijwondjes op zal lopen van de gesp die zich net voor deze stiksels bevindt.

De gespen op een yogariem zijn gemaakt van metalen ‘D-ringen’ (een half metalen rondje) of van kunststof.

De kunststof gespen zijn gemaakt van een licht, maar sterk materiaal, waardoor de twee gespen gemakkelijk in elkaar te klikken zijn en prima vast blijven zitten tijdens het gebruik van de yogariem.

Een gesp met metalen D-ringen of van staal is echter geschikter voor zowel beginnende als gevorderde yoga beoefenaars.

Doordat er namelijk veel kracht kan worden gezet op een yogariem met een stalen gesp, zijn de verschillende yoga oefeningen gemakkelijker uit te voeren en worden je spieren sneller soepeler gemaakt.

Daarnaast zorgt een gladde, stalen gesp ervoor dat de yogariem er gemakkelijk doorheen kan glijden en dat deze ook een stuk sneller los te krijgen is dan de klikbare kunststof gesp die je met wat meer drukkracht altijd handmatig los moet maken.

Hoe gebruik je een yogariem?

Om te verduidelijken hoe je een yogariem in de praktijk gebruikt, bespreken we vijf oefeningen die je tijdens de yogales met behulp van de yogariem goed kunt uitvoeren.

1. Het openen van de schouders

Houd de yogariem voor je lichaam en pak met beide handen een stuk van de band vast dat net iets breder is dan de breedte van je eigen schouders.

Houd vervolgens je armen met de yogariem naar voren in een rechte lijn. Til je armen boven je hoofd en probeer de yogariem over je hoofd heen te tillen en daarna achter je lichaam langs te strekken in een rechte lijn.

Het is van belang dat je armen met de riem zo ver mogelijk naar achteren gestrekt zijn, zodat je goed voelt dat je schouders naar achter worden getrokken.

Door deze oefening een aantal keer te herhalen, zonder daarbij de strekking van je armen achter je lijf te ver te forceren, worden je schouders geopend. Deze oefening komt ook goed van pas bij andere asana’s.

2. Paschimottanasana, ofwel de zittende voorwaartse buiging

Deze oefening werkt perfect, als je een blessure aan je hamstrings wilt voorkomen.

Ga rechtop zitten op de vloer of op je yogamat met je benen plat en je rug recht omhoog. Pak de yogariem met twee handen beet en draai het middelste stuk om de bal van je voeten heen.

Houd de uiteinden van de riem goed vast met je handen en strek langzaam je benen. Zorg ervoor dat je nog enige ruimte overhoudt tussen je navel en je schaambeen en blijf erop letten dat je rug recht blijft.

Een kromme of ronde rug is belastend voor je spieren.Trek jezelf dan voorzichtig naar voren via de yogariem en kijk hoe ver je je lichaam recht naar voren kunt buigen.

3. Achterwaarts gestrekt been

Ga met je hele lijf plat op je yogamat liggen met je buik omhoog. Trek één been enigszins op en plaats het midden van de yogariem weer om de bal van je voet.

Wijs met je voet voorzichtig richting het plafond en probeer langzaam maar zeker je been helemaal naar boven te strekken, zodat deze kaarsrecht is.

Houd hierbij je ellebogen plat op de yogamat, zodat je schouders niet overbelast worden. Deze pose gebruik je voor het soepel maken van je spieren en voor meer flexibiliteit van je lichaam.

4. Navasana, ofwel de hele boot beweging

Neem zittend plaats op je yogamat en houd je onderrug recht. Plaats het midden van de yogariem onder de bal van je voeten en houd de uiteinden van de riem vast met beide handen.

Til langzaam je benen omhoog, terwijl je onderrug in gestrekte houding blijft.

Geef steeds meer druk op de yogariem met je voeten, zodat je daarna je benen helemaal in de lucht kunt strekken, terwijl je je onderrug recht blijft houden en je bovenlichaam in een hoek van bijna 90 graden naar achteren gekanteld is.

Deze oefening maakt de spieren in je onderbuik sterker, wat kan helpen bij menstruatie- of spijsverteringsklachten en het loslaten van stress.

5. Zijwaartse stretch

Om je armen, schouders en de zijkanten van je lichaam beter te kunnen strekken tijdens de andere oefeningen, pak je een deel van de yogariem met beide handen beet, dat net iets breder is dan de breedte van je eigen schouders.

Houd de yogariem nu met gestrekte armen boven je hoofd en beweeg zachtjes van links naar rechts met de riem heen en weer. Op deze manier open je je schouders en de zijkanten van je lichaam.

Bekijk ook eens het volgende artikel: Advies over het vinden van goede yoga kleding

De beste yoga riemen

Er zijn uiteraard een heleboel verschillende yogariemen te koop in alle soorten en maten. Je krijgt nu een overzicht van de voor- en nadelen van de yogariemen die in onze top drie staan.

1. Green Tree Candle Company Yogariem

Green tree candle yoga riem

Deze katoenen, 270 centimeter lange yogariem heeft een sluitende gesp van metalen D-ringen.

Volgens de gebruikers is deze riem ideaal voor oefeningen waarbij je ver moet strekken en wanneer je er met je eigen lijf net niet bij kunt.

Ook is deze katoenen yogariem van een goede kwaliteit, handig in gebruik en zeer betaalbaar.

Bekijk prijs

2. Domyos Katoenen Yogaband

Domyos yogariem

Deze yogariem is ontworpen voor het beoefenen van bijvoorbeeld Ashtanga of Iyengar yoga.

De riem helpt je om je benen goed strak te houden tijdens de zogenaamde tang-oefening, maar ook om je lichaam verder te kunnen strekken dan gebruikelijk.

De yogariem is snel verstelbaar vanwege de metalen gesp. Volgens een gebruiker van deze yogariem kan je er lekker snel mee aan de slag.

De riem voelt erg soepel aan en is daarnaast zeer betaalbaar.

Bekijk prijs

3. Love generation yogariem

Yogariem love generation

De Adidas yogariem is 250 centimeter lang en voorzien van een metalen D-ring sluiting. De breedte van de band is 4 centimeter.

De specifieke textuur van deze band schuurt niet op je huid en behoudt altijd zijn vorm, ook na consequent gebruik.

Als je ervan houdt om lekker sportief voor de dag te komen is deze yogariem een aanrader.

Bekijk prijs

Aanvullende hulpmiddelen zoals een yoga mat

Yoga mat

Niet alleen een yogariem is gericht op het voorkomen van spierblessures tijdens de yogales.

Het is ook verstandig om daarnaast een goede yogamat te gebruiken. Die zorgt er namelijk eveneens voor dat je niet direct afkoelt op de koude vloer en dat je minder snel pijn krijgt in je spieren, botten of gewrichten.

Bedenk van tevoren welk soort mat geschikt is voor de yogavorm die jij beoefent.

Doe je bijvoorbeeld aan Power yoga, kies dan voor een yogamat waar je qua textuur een goede grip op hebt, omdat je vaak en intensief beweegt.

Ben je voornamelijk bezig met ontspanningsyoga, waardoor je langzamere bewegingen maakt?

Kies dan juist voor een dikke, isolerende comfortabele mat, al zijn deze soms wel wat zwaarder om mee te nemen naar de yogales dan de wat dunnere matten.

Houd tijdens je keuze voor een yogamat rekening met de duurzaamheid van de stof, wanneer je een intensieve yoga beoefenaar bent. De yogamat moet dan gedurende een lange tijd zijn vorm en textuur kunnen blijven behouden.

Bekijk top 10 yogamatten

Conclusie

Een yogariem is een heel handig hulpje tijdens de yogales. De riem zorgt ervoor dat je je lichaamshouding kunt verbeteren tijdens de oefeningen en voorkomt blessures.

Wanneer je een yogariem aan wilt schaffen, kan je het beste kiezen voor een riem met een lengte van 270 centimeter en een breedte van ongeveer 4 centimeter, zodat je een goede grip op de riem hebt.

Kies daarnaast ook voor een katoenen riem met metalen D-ringen inclusief stiksels aan de uiteinden, omdat deze riemen het gemakkelijkst los en vast te maken zijn en niet snel zullen rafelen.

Je kunt bovendien meer kracht zetten op een riem met een metalen gesp dan op een riem met een kunststof kliksluiting.

Ben jij een startende yogi of yogini en wil jij ontdekken wat een yogariem voor jouw lichaam kan doen?

Ervaar het zelf en schaf één van de yogariemen uit onze top drie aan via de volgende link: Top 10 yoga riemen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Beter slapen en overdag meer energie?

  • Laat hormonen je helpen in plaats van tegenwerken
  • Herstel de natuurlijke schommeling in lichaamstemperatuur
  • zet je biologische klok weer gelijk en ervaar het verschil
  • reken af met angst spanning en frustratie

Meer weten? Klik hier

view: XS SM MD LG XL