fbpx

Wat is probiotica en waarom is het zo goed voor je?

Probiotica is niet alleen de sleutel voor een betere gezondheid en een sterker immuunsysteem, maar ook voor het genezing van spijsverteringsproblemen, psychische ziekten en neurologische aandoeningen.

De eerste en belangrijkste reden dat onze spijsvertering van cruciaal belang is voor onze gezondheid is omdat 80 procent van je gehele immuunsysteem zich bevindt in het spijsverteringskanaal. Ons spijsverteringsstelsel is de tweede grootste deel van ons zenuwstelsel. Het wordt ook wel genoemd als ons enterisch zenuwstelsel en is gelegen in onze darmen.

Veel mensen met gezondheidsproblemen, zoals schildklier onevenwichtigheden, chronische vermoeidheid, pijn in de gewrichten, psoriasis, autisme, en vele andere aandoeningen realiseren zich niet dat deze ziekten ontstaan ​​in de darm en dus verbonden is met onze darmgezondheid.

En vele toxinen die we hedendaags vaak tegenkomen verlagen onze spijsvertering, waardoor ons vermogen om nutriënten te gebruiken beïnvloed worden, ontdoen onszelf van cholesterol, trekt chronische ontstekingen in ons lichaam die de oorzaak van veel chronische aandoeningen en ziekten veroorzaken.

Het geheim van het herstel van je spijsvertering gaat vooral over het balanceren van de goede en slechte bacteriën in je darmen. Als je voor gezondheid gaat is het nodig om te overwegen om probiotica rijke voedingsmiddelen en supplementen per dag te consumeren.

Wat is probiotica?

Probiotica zijn levende micro-organismen (bijvoorbeeld bacteriën) die je spijsverteringskanaal helpt en je lichaam ondersteunt bij het vermogen om voedingsstoffen op te nemen en infecties te bestrijden. Je huid en de spijsvertering zelf bezitten ongeveer 2.000 verschillende soorten bacteriën. Probiotische voordelen zijn bewezen effectief voor een gezonde gezonde spijsvertering en een mooie huid.

Jouw goede darmbacteriën zijn ook verantwoordelijk voor:

  • Het produceren van vitamine B-12, butyraat en vitamine K2
  • Het tegengaan van slechte bacteriën, gisten en schimmels
  • Het creëren van enzymen die schadelijke bacteriën vernietigen
  • Stimuleren van IgA en regulatoire T cellen

Probiotica zit in onze systemen al vanaf het moment dat we geboren werden. Wanneer een pasgeborene in het geboortekanaal van de moeder tijdens de bevalling bevindt, wordt de baby voor het eerst blootgesteld aan de bacteriën van buitenaf. Deze gebeurtenis start een keten van activiteiten in het spijsverteringskanaal van de baby waarbij de maagdarmkanaal goede bacteriën produceert.

De meeste mensen, waaronder kinderen, hebben behoefte aan een probioticum boost door het overmatig gebruik van medicatie zoals in het bijzonder antibiotica. Ook een hoog koolhydraten dieet, het verbruik van gechloreerde en gefluorideerd water en conventionele voedingsmiddelen zoals niet-biologisch vlees en zuivel die residuen van antibiotica bevatten.

Deze chemicaliën doden probiotica in je systeem, dat na verloop van tijd je spijsvertering beschadigt.

Wist je dat ze vroeg na elke antibiotica kuur ook een anti schimmel middel voorschreven om schimmelgroei in het darmkanaal tegen te gaan? Vaak krijgen mensen pas jaren later last van nare problemen door overmatig gebruik van antibiotica.

De Top 6 probiotica doders zijn onder meer:

  • Voorgeschreven Antibiotica
  • Suiker
  • Kraanwater
  • Emotionele stress
  • Chemicaliën en medicijnen

We worden vaak blootgesteld aan teveel van deze voedingsmiddelen, toxines en stressoren op dagelijkse basis, en wanneer je voor een gezonde herstellende spijsvertering gaat moeten ze worden aangepakt.

Als ze niet worden aangepakt worden de micro-organismen van je darmen uit balans gebracht en kan je systeem een voedingsbodem worden voor slechte bacteriën, gisten, virussen, schimmels en parasieten. De enige manier om dit probleem op te lossen en je darmen te verzorgen is om voedingsmiddelen te vermijden die slechte bacteriën met zich mee brengen en te beginnen met de consumptie van probiotische-rijke voedingsmiddelen en supplementen.

20 Probiotica voordelen bewezen uit onderzoek

De voordelen van probiotica met de sterkste bewijs zijn:

  • stimuleren van het immuunsysteem
  • preventie en behandeling van infecties van de urinewegen
  • het verbeteren van de spijsvertering
  • genezen inflammatoire darmaandoeningen zoals IBS4
  • eczeem bij kinderen voorkomen en verminderen
  • strijden van voedsel overgedragen ziekten

Lopende onderzoeken naar de voordelen van probiotica

  • verminderen van griep en verkoudheid
  • vermindering van overmatig gebruik van antibiotica
  • behandelt nierstenen
  • behandelt koliek
  • voorkomen van holtes en tandvleesaandoeningen
  • behandelt colitis en ziekte van Crohn
  • bestrijden van antibiotica-resistente bacteriën
  • behandelt leverziekten
  • bestrijdt kanker
  • behandelt autisme
  • lagere cholesterol
  • bestrijdt bacteriën die zweren veroorzaakt
  • het verbeteren van acne

Top 7 probiotische voedingsmiddelen

Gefermenteerde voedingsmiddelen geven je een grote hoeveelheid probiotica en meer probiotica stammen dan een supplement ooit zal kunnen geven. Uit onderzoek zijn gefermenteerde groenten getest en is gebleken dat de groenten biljoenen probiotische eenheden en meer dan 30 stammen bevatten, wat betekent dat een portie gefermenteerde groenten gelijk is aan een hele fles van probiotica.

Als je met de consumptie van probiotica-rijk voedsel wilt beginnen heb ik hier een lijst van de meest gunstige probiotische voedingsmiddelen

Kefir

Vergelijkbaar met yoghurt heeft dit gefermenteerde zuivelproduct een unieke combinatie van gefermenteerde melk en kefir korrels. Kefir wordt al meer dan 3000 jaar geconsumeerd, en de term kefir is afkomstig uit Rusland en Turkije en betekent “een goed gevoel.”

Kefir wordt gecreëerd door de fermentatie van melk door de bacteriën, de gisten in kefir breekt lactose af in de melk.

Dit is tegens de reden waarom kefir geschikt is voor mensen die lactose-intolerant. Het geeft een licht zure en scherpe smaak en bevat ergens 10-34 hoeveelheid van probiotica. Kefir is vergelijkbaar met yoghurt, maar omdat het gefermenteerd is met gisten en bacteriën bevat het eindproduct meer probiotica.

Zuurkool

Net als yoghurt is zuurkool gefermenteerd. Door de fermentatie blijft de kool veel langer houdbaar. De melkzuurbacteriën in de zuurkool hebben een gunstig effect op de darmen.

Gemaakt van gefermenteerde kool en andere groenten, is zuurkool niet divers in probiotica, maar hoog in organische zuren (wat voedsel zijn zure smaak geeft), die de groei van goede bacteriën ondersteunen.

Zuurkool is rijk aan vitamine C en spijsverteringsenzymen. Het is ook een goede bron van natuurlijk melkzuur bacteriën zoals lactobacillus. Zuurkool sap is bestudeerd om spijsvertering problemen, zoals lekkende darm, diarree en verstopping te bestrijden.

Let er wel op dat je de zuurkool zo veel mogelijk rauw koopt. Kant-en-klare zuurkool wordt namelijk flink verhit in het verwerkingsproces. Hierdoor gaan veel nutriënten verloren.

Kimchi

Kimchi is een neef van zuurkool en is de Koreaanse versie van gekweekte groenten. Het is gemaakt van een mengsel van een van de belangrijkste ingrediënt Chinese kool met een aantal andere voedingsmiddelen en kruiden, zoals rode peper vlokken, radijs, wortelen, knoflook, gember, ui, zeezout en vissaus. Het mengsel wordt dan terzijde voor 3-14 dagen gefermenteerd.

Kimchi bezit anti-mutagene, anti-bacteriële en anti-carcinogene eigenschappen. Volgens het Amerikaanse tijdschrift Health.com behoort kimchi tot de 5 gezondste gerechten ter wereld, naast soja, olijfolie, yoghurt en linzen.

De rijkdom van sterke antioxidanten en gezonde bacteriën in kimchi stimuleert de productie van collageen, die helpt bij het verbeteren van elasticiteit van de huid, vertragen veroudering van de huid en bevordert een gezonde en jeugdige huid.

Ontdek hier meer over de voordelen van Kimchi als Priobotish Superfood

Kokos Kefir

Het wordt gemaakt met een mengsel (kefir korrels) van verschillende melkzuurbacteriën en gisten en valt onder de natuurlijke probiotica. Het heeft dus een gunstige invloed op je darmflora en je gehele spijsvertering. Kokosnoot kefir is super lekker en toepasselijk op verschillende manieren.

Hoe je het maakt?

Spoel reeds gebruikte melkkefir korrels schoon en doe ze in een glazen bewaarpot. Voeg de kokosmelk toe, sluit de pot af en draai alles rond. Laat 12-24 uur op kamertemperatuur staan en op een gegeven moment begint het te bruisen en hoor je de pot sissen.

Dan heeft het zich onderop een weilaagje gevormd (bij melkkefir een teken dat de kefir klaar is). Hang een plastic zeef in een grote mengkom en schud de pot erin uit. Klop de kokoskefir door het zeef en nu is je kokoskefir klaar en kan het in de koelkast bewaard worden.

Kokosnoot kefir heeft een geweldige smaak en je kunt wat rauwe honing, kaneel, banaan en gehakte chufanoten voor de bite eraan toevoegen wat het tot een een lekkere borrel maakt. Je kunt er heel leuk mee variëren van zoet tot hartig.

Natto

Natto zijn sojabonen die door Bacillus subtilus natto zijn gefermenteerd en is een populair gerecht in Japan. Natto bezit een typische geur van ammoniak, dat wordt veroorzaakt door de afbraak van minozuren door Bacillus subtilis natto.

Tijdens de fermentatie worden er kleverige polymeren (polyglutamine zuur) gevormd die aan natto het typisch kleverige aspect geven. Wegens deze geur en uitzicht is natto niet zo populair, behalve in Japan.

Tijdens de fermentatie van natto worden tevens enzymen, vitaminen en aminozuren gevormd. Natto zou de volgende gezondheidsvoordelen bezitten:

  • preventie van hartaanvallen, kanker, osteoporose en intestinale besmettingen.

De Bacillus bacteriën van Natto produceren ook een enzym dat bloedklonters kan oplossen.

Natto kunnen ook vitamine B12 bevatten, die ontbreekt in veganistische diëten en is één van de hoogste plantaardige eiwitbronnen in 17,7 gram per 100 gram portie.

Yoghurt

Misschien wel de meest populaire probiotische voedsel is levend gekweekt yoghurt of Griekse yoghurt gemaakt van de melk van koeien, geiten of schapen. Yoghurt mag alleen yoghurt heten als er bepaalde levende bacteriestammen aan de melk toegevoegd zijn.

Maar veel van de natuurlijke probiotica uit gewone yoghurt en kwark bereiken de darmen niet levend. Daarom worden aan yoghurt of yoghurtdrankjes vaak extra probiotica toegevoegd. Kijk op de verpakking of er op staat dat de yoghurt levende bacteriën of actieve culturen bevat en kies bij voorkeur yoghurt die ongezoet is.

Yoghurt kan in de meeste gevallen bovenaan de top van probiotica voedsel komen als het afkomstig is uit ruwe gras gevoede dieren.

Het probleem is dat er een grote variatie van kwalitatieve yoghurts op de markt is.

Het is aan te bevelen om naar drie dringen te zoeken bij de aankoop van yoghurt. Ten eerste om te kijken of het afkomstig is van geitenmelk, schapenmelk of A2 koemelk; ten tweede is dat de afkomstige dier gras gevoed is; en ten derde of het biologisch is.

Rauwmelkse Kaas

Geitenmelk, schapenmelk en kazen met A2 melk zijn bijzonder hoog in probiotica, waaronder thermophillus, bifudus, bulgaricus en acidophilus.

Rauwmelkse kazen worden gemaakt van rauwe, ongepasteuriseerde melk. Veel Nederlandse boerenkazen zijn van rauwe melk gemaakt en deze bevatten van nature probiotica. Fabriekskazen zijn doorgaans van gepasteuriseerde melk gemaakt waarbij alle probiotica door verhitting gedood zijn.

Koop dus altijd rauw en niet gepasteuriseerde om de probiotische voordelen te krijgen.

Er zijn veel soorten kaas waar je uit kan kiezen en kunnen zowel van de koe als de geit afkomen. Feta, cottage, cheddar, Goudse en Edammer kaas zijn allemaal prima, zolang ze maar van rauwe melk gemaakt zijn.

Als je zwanger bent, worden zachte buitenlandse rauwmelkse schimmelkazen afgeraden vanwege het risico op de Listeria bacterie.

Priobotische Supplementen

Nogmaals, om de meeste probiotische voordelen te krijgen is het belangrijk om een gebalanceerde bron van probiotica te krijgen vanuit vele verschillende bacteriestammen.

Bepaalde stammen van probiotica steunen immuniteit, anderen spijsvertering, en sommige helpen zelfs om vet te verbranden en hormonen in evenwicht te brengen. Hiervoor hebben wij ook enkele supplementen voor je beschikbaar in de shop.

Bekijk de beste probiotica hier

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Beter slapen en overdag meer energie?

  • Laat hormonen je helpen in plaats van tegenwerken
  • Herstel de natuurlijke schommeling in lichaamstemperatuur
  • zet je biologische klok weer gelijk en ervaar het verschil
  • reken af met angst spanning en frustratie

Meer weten? Klik hier

view: XS SM MD LG XL