fbpx

Beste sleep tracker van 2020: zo meet je nauwkeurig je slaap

Iedereen heeft wel eens moeite om ‘s avonds in slaap te komen.

Onderzoek van de Hersenstichting heeft zelfs aangetoont dat 63% van de Nederlanders ontevreden is over zijn/haar slaapkwaliteit. [1]

Je ligt tot diep in de nacht wakker en voelt je de hele dag erna vermoeid. Om problemen aan te pakken is het belangrijk dat je weet hoe en wanneer je slaapt.

Een sleep tracker biedt je voldoende inzicht in je slaappatroon.

fotoproductvoordelen
Sleep tracker: Fitbit Inspire HRFitbit Inspire HR
Beste sleep tracker
  • compacte sleep tracker
  • sleep Score + slaapfasen
  • zeer betaalbaar
bekijk prijs
Sleep Tracker: Polar M30Polar M430
  • lange accuduur
  • meet slaap erg nauwkeurig
  • makkelijk te bedienen
    dankzij fysieke knoppen
bekijk prijs
Sleep tracker: Fitbit Versa 2Fitbit Versa 2
  • sleep Score
  • uitgebreide sensoren om slaap te meten
  • kleurrijk en scherp display
bekijk prijs

Dit zijn de beste sleep trackers van september 2020

Er zijn verschillende sleep trackers waarmee je de kwaliteit van je slaap kunt meten. Sommige maken hiervoor gebruik van meer metingen dan andere en kunnen hierdoor preciezer bepalen hoe je jouw nachtrust kunt verbeteren.

De meeste sleep trackers draag je als een horloge of ring, maar er zijn ook sleep trackers die je om je matras heen klemt.

1. Fitbit Inspire HR

Sleep tracker: Fitbit Inspire HR

Net als bij de Versa 2 heeft Fitbit bij de Inspire HR goed gekeken naar de slaapfuncties. Op de Inspire HR is het monitoren van de slaap één van de sterkste toepassingen op het horloge.

De Inspire HR geeft realistische, gedetailleerde en accurate informatie over je slaapgedrag.

Ook bij dit horloge moet je hem wel om hebben om gebruik te kunnen maken van de sleep tracker. De Inspire HR is echter een licht en comfortabel horloge om ‘s nachts om te hebben.

De eerder genoemde functie Sleep Score is niet aanwezig op dit horloge van Fitbit.

Op het horloge zelf is de data die getrackt wordt niet te zien. Om dit te doen heb je de Fitbit smartphone-app nodig.

In die app krijg je alle informatie die het horloge heeft gemeten. Zo kun je zien hoe lang, hoe diep en hoe goed je hebt geslapen.

De applicatie maakt automatisch onderscheid tussen je REM-slaap en je diepe slaap.

Om nog beter te kunnen analyseren of je slaapritme goed is kun je in de Fitbit-app jouw gegevens vergelijken met die van leeftijdsgenoten.

Daarnaast kun je op die manier beter inzicht krijgen in wat je moet doen om jouw slaapritme te verbeteren.

Bekijk prijs

Voordelen
  • Goede hartslagmeter en slaapmeting
  • Comfortabel bandje
  • Gemakkelijk je slaappatroon bijhouden dankzij de: Sleep Score en Smart Wake
  • Zeer betaalbaar
Nadelen
  • Geen GPS-sensor

2. Polar M430

Sleep Tracker: Polar M30

De M430 smartwatch van Polar is een horloge waarmee je allerlei gegevens over je lichaam kunt verzamelen.

Door middel van een hartslagsensor en een GPS-sensor meet de Polar M430 afstanden, hartslag, slaap, snelheid en slaap. Ook kan het bewegingen van je hand opmerken.

De M430 beschikt verder over de meeste standaardfuncties van een smartwatch en is waterdicht.

Als  laat de Polar M430 zien hoe lang je hebt geslapen, hoe continu je slaap was, en hoe hoog de kwaliteit van je nachtrust was.

Dit kun je vervolgens allemaal inzien in de bijbehorende app of webservice. Hier wordt je werkelijke slaap vergeleken met je streven.

Gebruikers beoordelen de Polar M430 over het algemeen als een goed uitziende, lekker zittende en gebruiksvriendelijke smartwatch.

Het werken met de app en de webservice wordt ook als prettig ervaren. Daarnaast is de accuduur volgens gebruikers ruim voldoende.

De meningen over de accuratie van de metingen van de Polar M430 verschillen. De hartslagmeter is volgens de ene niet altijd betrouwbaar, terwijl de ander deze juist zeer precies noemt.

Hetzelfde geldt voor de hoogtemeter en de GPS-sensor. Ook vinden sommige gebruikers het horloge niet heel stevig.

Bekijk prijs

Voordelen
  • Lange accuduur (5 dagen bij gemiddeld gebruik)
  • Het scherm is duidelijk afleesbaar
  • Makkelijk te bedienen dankzij fysieke knoppen
Nadelen
  • Hartslagmeter, GPS en hoogtemeter niet altijd accuraat

3. Fitbit Versa 2

Sleep tracker: Fitbit Versa 2

De Versa 2 is de tweede generatie smartwatch van Fitbit en heeft een aantal verbeteringen gekregen ten opzichte van de vorige versie.

De Versa 2 valt qua uiterlijk op ten opzichte van zijn concurrentie. Het horloge heeft een hippe uitstraling met een rechthoekig, rond afgewerkt AMOLED-scherm en een sportbandje.

De Fitbit Versa 2 loopt voorop in de ontwikkeling van het analyseren van je slaap.

Sinds de Versa 2 is uitgebracht heeft Fitbit twee nieuwe functies voor slaapanalyse geïntroduceerd. Sleep Score en Smart Wake helpen je meer inzicht te krijgen in je slaapgedrag.

Sleep Score geeft je elke nacht een rapportcijfer tussen 0 en 100. Hoe hoger de score, hoe beter je slaap die nacht is geweest.

Het nadeel van deze functie is dat je het horloge ook ‘s nachts zal moeten dragen. Voor sommige gebruikers is dit vervelend omdat het bandje wel eens een zweterig gevoel kan geven.

Smart Wake is een functie die bij veel sleep trackers aangeboden wordt.

Het is een wekker die zo goed mogelijk probeert in te schatten op welk moment je wakker gemaakt moet worden om een zo goed mogelijke nachtrust te hebben.

Als je aangeeft om 9 uur wakker te moeten zijn zoekt Smart Wake rond dat tijdstip het beste moment.

Voordelen
  • Goede accuduur (3 dagen met always on display – 5 dagen als het display uit staat)
  • Gemakkelijk je slaappatroon bijhouden dankzij de: Sleep Score en Smart Wake
  • Kleurrijk en scherp Amoled display
Nadelen
  • Weinig apps
  • Geen GPS

4. Oura Ring

Sleeptracker oura ring

De Oura Ring probeerde op kickstarter ooit 100.000 dollar op te halen voor hun nieuwe sleep tracker.

Dat doel werd ruim overtroffen door 651.000 dollar binnen te halen van hun klanten. Veel mensen hadden interesse in deze nieuwe ring die je slaapactiviteit, je dagelijkse activiteiten zoals sporten, en je stressniveau kan meten.

In plaats van een horloge is de Oura Ring een ring. Daarmee heeft het als grote voordeel dat ‘s nachts een ring minder vervelend is om te dragen dan een horloge.

De ring verbindt via bluetooth met je smartphone. Op een applicatie op je telefoon kun je alle data zien en analyseren.

Elke ochtend krijg je een score van de Oura Ring in de applicatie te zien over je slaapkwaliteit. Je krijgt een score tussen de 0 en 100%.

De data van de Oura Ring is gekalibreerd door wetenschappelijk onderzoek. De universiteit van Stanford heeft er een onderzoek naar gedaan. [5]

Voordelen
  • Strak en klein ontwerp
  • Draagbaar als ring zit niet in de weg tijdens je slaap
  • Zeer accurate metingen
  • Elke dag een “readyness-score” zodat je je fysieke training hierop kunt afstellen
Nadelen
  • Beperkte mogelijkheden
  • Alleen online te koop

Waarom een sleep tracker?

sleeptracker

Terwijl jij slaapt is jouw lichaam met allerlei taken bezig. ‘s Nachts herstelt je lichaam van alle inspanning die het die dag heeft geleverd.

Weinig slaap kan zorgen voor het verlies van spiermassa en hindert het herstel wanneer je een blessure hebt of inspanning hebt geleverd voor spieropbouw. [2]

De bloedtoevoer naar je spieren wordt tijdens het slapen verhoogd zodat deze meer zuurstof krijgen.

Daarnaast scheidt het lichaam 70% van alle groeihormonen uit wanneer je slaapt. Slaap is daarom extra belangrijk wanneer je nog niet uitgegroeid bent.

Tijdens je nachtrust herstelt je lichaam zich ook mentaal. Door de zogenaamde REM-slaap (REM is een afkorting voor ‘rapid eye movement’) kan je brein alle kennis die je hebt opgedaan verwerken.

Je hersenen doen dit door gegevens te ordenen en deze van het kortetermijngeheugen naar het langetermijngeheugen te verplaatsen.

Wil jij vanavond al beter slapen? Bekijk dan nu de Perfect slapen in 7 stappen methode.

Sleep tracker

Wanneer je slecht hebt geslapen heeft je lichaam deze taken niet of onvoldoende kunnen uitvoeren. Op korte termijn zorgt dit voor een slechte concentratie en geheugen.

Ook heeft je lichaam zich fysiek niet goed kunnen herstellen. Spieren en weefsels zijn niet voldoende aangesterkt, waardoor je de dag erna suf en vermoeid bent.

Op lange termijn kan slecht slapen de kans op hersenaandoeningen zoals depressie en dementie verhogen. [3]

Dit is niet alleen vervelend maar heeft ook economische gevolgen. De gevolgen van slecht slapen zorgen namelijk voor meer verzuim en verminderde prestaties in het dagelijks leven. [4]

Gelukkig zijn er verschillende middelen beschikbaar waarmee je de kwaliteit van je nachtrust kunt verbeteren.

Het gebruiken van een sleep tracker is hier een goed voorbeeld van. Je meet hiermee de kwaliteit van jouw slaap en krijgt inzicht in wat je beter kunt doen voor een goede nachtrust.

Bekijk de top 10 sleep trackers

Verbeter je slaap met een sleep tracker

sleeptracker

Een sleep tracker kan een grote hulp zijn om jouw slaappatroon in beeld te krijgen. De sleep tracker kan jou op verschillende manieren helpen.

Wat doet een sleep tracker?

Een sleep tracker kan meerdere aspecten van je slaap meten, zoals de kwaliteit en de duur. In sommige gevallen kunnen ook omgevingsfactoren en activiteiten die jouw slaap beïnvloeden in kaart worden gebracht.

Dit doet de sleep tracker door verschillende lichaamsfuncties zoals hartslag te monitoren.

Hoe werkt een sleep tracker?

De sleep tracker houdt allereerst bij hoe lang je ‘s nachts werkelijk geslapen hebt. Dit doet het door jouw lichaamstemperatuur en hartslag bij te houden.

Zowel je hartslag als temperatuur dalen namelijk wanneer je in slaap bent.

Op basis hiervan kan de sleep tracker ook de kwaliteit van je slaap bepalen.

Heb je bijvoorbeeld heel rustig geslapen, of was je lichaam onrustig en ben je een aantal keer wakker geworden?

Dit bepaalt de sleep tracker door je bewegingen tijdens het slapen bij te houden.

Ontdek je slaapcyclus

Slaapfasen uitleg

Je lichaam doorloopt ‘s nachts verschillende fasen van slaap. Deze fasen vormen samen één cyclus. Deze cyclus herhaalt zich tijdens een goede nachtrust 4 tot 5 keer.

De sleep tracker kan je vertellen hoe lang en hoe vaak je in de verschillende fasen van slaap bent geweest.

Je lichaam gedraagt zich wat betreft beweging en hartslag anders in de verschillende fasen. De sleep tracker merkt dit op, waardoor je inzichtelijk krijgt of je alle fasen voldoende hebt doorlopen.

2 fasen van slaap zijn hierbij bijzonder belangrijk: ‘diepe slaap’ en ‘REM-slaap’. Tijdens de diepe slaapfase herstelt je lichaam zich fysiek.

Mentaal herstel vindt plaats tijdens de REM-slaap. Diepe slaap kenmerkt zich doordat je hartslag en ademhaling hier op zijn laagst zijn, terwijl tijdens de REM-slaap je hartslag juist onregelmatig is.

Overige functies

Naast hartslag en beweging kan een sleep tracker ook geluiden en temperatuur meten.

Weinig omgevingsgeluiden en een temperatuur rond de 18 graden celcius zijn bevorderlijk voor een goede nachtrust. De sleep tracker vertelt je wanneer deze niet optimaal zijn tijdens het slapen.

Wil jij vanavond al beter slapen? Bekijk dan nu de Perfect slapen in 7 stappen methode.

Conclusie

Het is voor je dagelijks leven van groot belang om te zorgen dat je slaapkwaliteit goed op orde is.

Naast dat je overdag minder vermoeid bent zal goed slapen de kans op depressies en andere mentale problemen verminderen.

Om beter inzicht te krijgen in hoe goed je werkelijk slaapt is het handig om een sleep tracker aan te schaffen.

De sleep tracker geeft je alle informatie over hoe je geslapen hebt. Deze data kun je vergelijken met een optimaal slaapritme.

Zo kun je proberen het moment waarop je gaat slapen of wakker wordt beter af te stellen voor een optimale nachtrust.

Ook kan een sleep tracker je informatie geven over hoe je je omgeving beter kunt maken om in te slapen.

Als je een sleep tracker wil heb je de keuze tussen vele gadgets. Het is afhankelijk van jouw behoeftes en eisen welke sleep tracker het beste voor je is.

Als je veel sport is het slim om naar de Fitbit smartwatches te kijken. Deze zullen naast informatie over je slaapritme ook je sportactiviteit monitoren en verwerken tot data.

Het kan ook zijn dat je juist heel erg met je gezondheid aan de slag wil. In dat geval kun je kijken naar de Oura Ring.

Deze meet naast je slaapritme ook je stressniveau en je dagelijkse activiteiten.

Zo kun je een nog beter beeld krijgen van je gezondheid en hoe je slaapgedrag daarbij past.

Bekijk de top 10 sleep trackers

Wil jij vanavond al beter slapen? Bekijk dan nu de Perfect slapen in 7 stappen methode.

Bronnen:

  • bron 1: www.hersenstichting.nl
  • bron 2: Dattilo, M., Antunes, H. K. M., Medeiros, A., Neto, M. M., Souza, H. S. D., Tufik, S., & De Mello, M. T. (2011). Sleep and muscle recovery: endocrinological and molecular basis for a new and promising hypothesis. Medical hypotheses, 77(2), 220-222.
  • bron 3: Bliwise, D. L. (1993). Sleep in normal aging and dementia. Sleep: Journal of Sleep Research & Sleep Medicine.
  • bron 4: www.rivm.nl
  • bron 5: De Zambotti, M., Rosas, L., Colrain, I. M., & Baker, F. C. (2019). The sleep of the ring: comparison of the ŌURA sleep tracker against polysomnography. Behavioral sleep medicine, 17(2), 124-136.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Beter slapen en overdag meer energie?

  • Laat hormonen je helpen in plaats van tegenwerken
  • Herstel de natuurlijke schommeling in lichaamstemperatuur
  • zet je biologische klok weer gelijk en ervaar het verschil
  • reken af met angst spanning en frustratie

Meer weten? Klik hier

view: XS SM MD LG XL