fbpx

Rugpijn na het slapen: mogelijke oorzaken en oplossingen

Word je ‘s ochtends wakker met rugpijn? Dat komt meer voor dan je zou denken. In veel gevallen is een verkeerde slaaphouding de oorzaak. Er kunnen ook andere onderliggende problemen zijn die de rugpijn veroorzaken of verergeren.

Waar de rugpijn ook door komt, het liefst wil je er natuurlijk zo snel mogelijk vanaf. In dit artikel bespreken we verschillende oorzaken van rugpijn na het slapen en bekijken we diverse oplossingen.

Met een beetje geluk helpen de tips uit dit artikel je snel af van die vervelende pijn!

Mogelijke oorzaken van rugpijn na het slapen

Slapen met rugpijn

Rugpijn na het slapen kan diverse oorzaken hebben. We noemen een aantal veelvoorkomende problemen die bij veel mensen rug- of nekpijn veroorzaken:

1. Verkeerde slaaphouding

Wat de beste slaaphouding is verschilt per persoon. Over het algemeen ontspannen je spieren vaak het meest wanneer je op je rug slaapt. Toch zijn er maar weinig mensen die het liefst op hun rug in slaap vallen (slechts 8% heeft dit als voorkeurshouding).

Wie op zijn buik slaapt heeft de meeste kans op pijnklachten aan de nek, de rug en de gewrichten. Zenuwen worden in deze houding vaak afgekneld en ook de doorbloeding is niet optimaal.

Een mooie middenweg is het slapen op de zij. Voor het merendeel van de mensen een fijne slaaphouding waarin je lichaam goed kan ontspannen. Lig je erg krampachtig opgekruld, dan kun je van deze houding wel wakker worden met nek- of rugpijn.

2. Slecht matras

Slecht matras

Een oud matras of een matras dat te zacht of te hard is kan rugpijn bij het slapen veroorzaken.

Is je matras al meer dan 9 jaar oud? Dan is de kans groot dat een nieuw matras een stuk comfortabeler slaapt! Dat slaapt lekker én scheelt je heel wat nek- en rugklachten.

Ontdek hier het beste matras van januari 2021

3. Zwangerschap

Tijdens een zwangerschap krijgt je lijf heel wat te verduren. Niet gek dus als je als zwangere vrouw wakker wordt met rugpijn.

De groeiende buik zorgt tijdens de zwangerschap soms voor rugpijn in de onderrug. Wanneer je daarmee langere tijd achter elkaar ligt (bijvoorbeeld als je ‘s nachts slaapt) verergert de pijn en voelen de spieren in je rug stijf en gespannen.

4. Last van fibromyalgie

Last van fibromyalgie

Fibromyalgie is een aandoen die chronische pijn, stijfheid en vermoeidheid veroorzaakt. Pijn in de rug is daarbij een veelvoorkomend verschijnsel.

Mensen met fibromyalgie hebben, naast andere klachten, ook vaak last van rugpijn bij het slapen.

Hoe kom je er snel weer van af?

Om het slapen met rugpijn voorgoed achter je te laten is het belangrijk om te weten wat de rugpijn veroorzaakt. Grote kans dat één van de hierboven genoemde oorzaken de boosdoener is.

Slapen met rugpijn is geen pretje en daar wil je natuurlijk zo snel mogelijk vanaf. Hoe je dat het beste doet hangt af van de oorzaak. We geven graag een aantal handige tips:

Wil jij vanavond al beter slapen? Klik hier en begin direct met de 7-stappen methode (tijdelijk 50% korting)

1. Zorg voor een goed kussen

Het belang van een goed kussen wordt vaak onderschat. Toch heeft de hoogte, dikte, vorm en stevigheid van een kussen veel invloed op jouw slaaphouding.

Koop dus nooit zomaar het eerste de beste kussen, maar onderzoek welk kussen het beste past bij jou en je favoriete slaaphouding.

Athletic pillow

Een goed voorbeeld van een kussen waarmee je slapen met rugpijn kunt voorkomen is de Athletic Pillow. Dit kussen heeft een andere vorm dan je gewend bent en wordt door veel fysiotherapeuten aangeraden!

Met je hoofd op de Athletic Pillow blijft je nek vrij waardoor zenuwen en bloedbanen niet bekneld raken. Door de vorm wordt ook frictie op de halswervel vermeden, zodat nek- en rugklachten verminderen. Ideaal!

2. Goed matras

beste matras

Zoals een slecht (of oud) matras rugpijn kan veroorzaken, kan een goed matras er juist voor zorgen dat je slaaphouding enorm verbeterd. Dat scheelt heel wat rugklachten en bovendien wordt je een stuk beter uitgerust wakker.

Om te ontdekken welk matras het beste bij je past, raden we je aan verschillende matrassen in de winkel te proberen en om ons stappenplan te bekijken: Het beste matras. Dit is dé manier om te ontdekken welk soort matras het meest comfortabel ligt.

Schroom niet om bij het uitzoeken van een matras deskundig advies te vragen. Medewerkers van beddenzaken adviseren je graag en helpen je om tot een goede keuze te komen.

Bekijk de top 10 matrassen van januari 2021

3. Lichaamskussen

Lichaamskussen

Terwijl je slaapt heb je natuurlijk geen controle over hoe je precies ligt. Je begint de nacht wellicht in je voorkeurshouding, maar eindigt al slapend vaak ook in posities die je lichaam onnodig belasten.

Met een lichaamskussen kun je je lijf ondersteunen, zodat je in een betere houding slaapt en minder last krijgt van rugpijn, hoofdpijn of pijn in je nek. Terwijl jij heerlijk uitrust ontspannen je spieren en gewrichten en wordt je de volgende morgen zonder pijn wakker.

Een lichaamskussen slaapt wel echt anders dan een hoofdkussen. Dat zal dus even wennen zijn! Na een paar goede nachten slapen zonder rugpijn ben je er aan gewend en wil je nooit meer anders!

4. Rekken en strekken

Ben je wakker geworden met rugpijn? Help je lichaam dan te herstellen door je spieren te rekken en strekken. Deze oplossing vergt wat meer inzet dan het kopen van een nieuw kussen of matras, maar is wel heel effectief.

In de video zie je een aantal heel geschikte oefeningen om je lichaam te rekken en strekken zodat je rugpijn binnen no-time verdwijnt. Zelf heb ik ook last gehad van rugpijn doordat ik tijdelijk op een slecht matras heb geslapen. Door het dagelijks 2x uitvoeren van onderstaande oefeningen was mijn rugpijn binnen een week helemaal verholpen.

  • Ga op je rug liggen met gebogen knieën en kantel je bekken om je rug te strekken. Beweeg langzaam terug.
  • Ga op je rug liggen met gebogen knieën en duw je heupen omhoog tot je lichaam een rechte lijn vormt als een brug. Beweeg langzaam terug.
  • Ga op je rug liggen, plaats je handen in een knieholte en trek je been zo dicht mogelijk naar je toe. Houd 30 seconden in positie en beweeg langzaam terug. Doe dit afwisselend met beide benen.
  • Herhaal de oefening hierboven met beide benen tegelijk.
  • Ga op je rug liggen met gebogen knieën en roteer je knieën langzaam van links naar rechts.
  • Ga op je knieën zitten met je billen op je hakken. Strek je armen over de grond naar voren en buig je hoofd naar de grond. Kom langzaam weer omhoog.

De oefeningen zullen je rugpijn verlichten, maar verwacht geen wonderen in één dag! Je spieren hebben tijd nodig om te herstellen en een enkele strekoefening is daarvoor niet voldoende.

Ga je voor optimaal resultaat? Doe de oefeningen uit de video dan een week lang elke dag en je zult merken dat je rugpijn vermindert.

Nog steeds last? Bezoek een dokter

Rugpijn Fysio

Heb je verschillende oplossingen geprobeerd maar nog steeds last van rugpijn bij het slapen? Dan is het tijd voor professionele hulp.

Samen met een arts kun je op zoek gaan naar de oorzaak van jouw rugpijn en de juiste methode om de pijnklachten te bestrijden.

Slapen met rugpijn is funest voor je nachtrust en beïnvloed op die manier je hele leven. Blijf dus niet te lang aanmodderen en zoek op tijd hulp.

Conclusie

Er zijn veel verschillende oorzaken voor slapen met rugpijn. Gelukkig kun je zelf veel doen om de pijn te verminderen en rugklachten te voorkomen. Een nieuw matras, goede oefeningen en een comfortabel kussen zijn veelal voldoende om af te rekenen met vervelende pijnklachten.

Word je regelmatig wakker met rugpijn? Check dan nog eens dit artikel en bekijk welke oplossing het beste bij jou past.

Wil jij vanavond al beter slapen? Klik hier en begin direct met de 7-stappen methode (tijdelijk 50% korting)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Beter slapen en overdag meer energie?

  • Laat hormonen je helpen in plaats van tegenwerken
  • Herstel de natuurlijke schommeling in lichaamstemperatuur
  • zet je biologische klok weer gelijk en ervaar het verschil
  • reken af met angst spanning en frustratie

Meer weten? Klik hier

view: XS SM MD LG XL