fbpx

8 natuurlijke slaapmiddelen die direct zorgen voor een betere nachtrust

Wanneer je moeite hebt met slapen kun je verzoeken bij je huisarts om slaapmedicatie voorgeschreven te krijgen.

Met slaapmedicijnen word je vaak ongelooflijk moe, het in slaap vallen gaat gemakkelijk, maar bij de meeste middelen verlies je eigenlijk gewoon het bewustzijn. [1]

Ook is de slaap die je ervaart na het nemen van slaapmedicatie van lage kwaliteit. De effecten van slaapmedicatie kunnen daardoor erg lijken op de effecten van alcohol.

Medische slaapmiddelen mogen bovendien maar tijdelijk genomen worden, deze zijn namelijk verslavend en je bouwt er een tolerantie voor op, waardoor je naar verloop van tijd een hogere dosis nodig hebt.

Ten slotte heeft slaapmedicatie vaak onprettige bijwerkingen en mag je in de periode dat je het gebruikt vaak geen auto rijden.

Al het bovenstaande zijn redenen waarom slaapmedicatie als laatste redmiddel genomen moet worden en alleen om acute slaapproblemen van tijdelijke aard te ondersteunen.

Voordelen natuurlijke slaapmiddelen

Natuurlijk slaapmiddel valeriaan

Gelukkig zijn er ook een aantal natuurlijke slaapmiddelen die er niet voor zorgen dat je praktisch bewusteloos raakt, maar je natuurlijke slaapritme kunnen ondersteunen en bevorderen.

Een eerste voordeel is dat ze over het algemeen vrij verkrijgbaar zijn.

Natuurlijke slaapmiddelen hebben bij juist gebruik bovendien weinig bijwerkingen en je kunt er niet verslaafd aan raken.

Ook kunnen klassieke medische slaapmiddelen erg zwaar zijn voor je organen om te verwerken en kunnen ze bij langdurig gebruik ook daadwerkelijk schade toebrengen aan je lichaam.

Natuurlijke slaapmiddelen zijn hoogstens ontspannend en ondersteunen je slaap waardoor ook de kwaliteit van je slaap niet negatief beïnvloed wordt, maar juist positief!

Natuurlijke slaapmiddelen en slaaphygiëne

Natuurlijke slaaphygiëne

Natuurlijke slaapmiddelen zijn eigenlijk ontspannende middelen die het normale slaapritme kunnen ondersteunen.

De werking van de middelen verschilt per persoon, sommige mensen worden er snel zeer vermoeid en slaperig door, andere mensen lijken er bijna niets van te merken.

Het nadeel van natuurlijke slaapmiddelen tegenover medische slaapmiddelen is dat de werking minimaal is wanneer je slaaphygiëne niet in orde is.

Dit is omdat natuurlijke slaapmiddelen alleen ondersteunend werken en niet ondanks ernstige stress of verstoring van het slaapritme een slaap-achtige roes kunnen veroorzaken, zoals medische slaapmiddelen wel doen.

Het merendeel van de slaapproblemen kunnen worden opgelost door zelf je slaaphygiëne te verbeteren, dat zou dus altijd de eerste stap moeten zijn wanneer je moeite hebt met slapen. Hoe je dat doet, ontdek je in dit artikel over slaaphygiëne.

Wil jij vanavond al beter slapen? Bekijk dan nu de Perfect slapen in 7 stappen methode.

Wat zijn de beste natuurlijke slaapmiddelen?

Er is een groot aantal kruiden en middelen waarvan gezegd wordt dat ze een bevorderende werking hebben op de slaap.

Hier bespreken we de meest bekende en de best werkende middelen die we tegenwoordig kennen.

1. Melatonine

Melatonine tabletten

Melatonine is een hormoon dat door je lichaam zelf wordt aangemaakt en ervoor zorgt dat je slaperig wordt en makkelijker in slaap valt.

De wetenschap heeft dit hormoon weten na te maken in synthetische vorm en dit is in de winkel verkrijgbaar ter ondersteuning van de slaap.

Dit middel heeft bewezen invloed op het inslapen en het slaap-/waak-ritme.

Voorzichtig en juist gebruik van dit middel is essentieel, verkeerd gebruik kan slaapproblemen juist verergeren. Meer weten over hoe het werkt en hoe je het het beste kunt gebruiken? Bekijk dan ons artikel over melatonine.

Ontdek de beste melatonine tabletten – bekijk prijs

2. Kamille thee

Kopje kamille thee

Kamille thee is een rustgevende, anti-bacteriële en helende drank.

Het wordt vaak gebruikt met honing tegen verkoudheid en keelpijn.

Mensen met maagklachten drinken de thee ook graag, bij problemen als maagzuur is kamillethee rustgevend en verzachtend voor de maag en het maagzuur.

De thee heeft een licht helende en rustgevende werking, daarom is het ook uitermate geschikt als natuurlijk slaapondersteunend middel.

De thee is helemaal veilig en kan dagelijks genuttigd worden. [2]

Een niet te grote kop kamillethee past perfect in een goede slaaphygiëne wanneer het 1 tot 2 uur voor het slapen gedronken wordt.

Wanneer je het rond die tijd drinkt kan het vocht nog verwerkt worden en word je hopelijk ’s nachts niet wakker om naar de wc te gaan.

kamille thee

Bekijk prijs

3. Mediteren

Mediteren

Mediteren is een rustgevende activiteit waarbij je rustig zit of licht, je op je ademhaling focust en daardoor bewust wordt van je eigen lichaam.

Deze activiteit is uitermate ontspannend, brengt je terug in het nu, versterkt je discipline en vermindert stress. [3]

Wanneer je aan je slaaphygiëne gaat werken of beter met stress om wil kunnen gaan kun je beginnen met 5 minuten per dag te mediteren.

Er zijn verschillende apps en filmpjes op youtube die zich focussen op mediteren voor beginners.

Zolang je van mediteren geen wedstrijd maakt is het volledig veilig en vanaf het eerste moment dat je ermee begint bevorderend voor je slaap en gezondheid.

Je zult merken dat je je prettiger en meer ontspannen voelt wanneer je hebt gemediteerd.

4. Valeriaan kruid

Valeriaan

Valeriaan is een rustgevend kruid dat op vele manieren te nemen is.

Je kunt in de natuurwinkel een zakje gedroogde valeriaan kopen en hier thee van zetten, ook zijn er capsules verkrijgbaar met een bepaalde dosis valeriaan.

Ook kun je valeriaan druppels kopen of valeriaan-olie gebruiken, bij wijze van aromatherapie. [4]

Valeriaan is in ieder geval rustgevend, sommige mensen worden na inname vrij snel ook daadwerkelijk slaperig.

Let erop dat wanneer je valeriaan neemt je daarna niet gaat auto rijden indien je er slaperig van wordt.

Ook bij angstklachten zoals vliegangst of examenstress kan het gebruikt worden. [5]

Het middel is vooralsnog ongevaarlijk bevonden. Gebruik op lange termijn is niet zo goed getest als bij reguliere geneesmiddelen, maar van ernstige gezondheidsklachten door gebruik van valeriaan zijn geen gegevens bekend.

Wel kunnen sommige gebruikers lichte misselijkheidsklachten of buikpijn krijgen na gebruik van het middel. Andere mensen merken dat ze intensere of vreemde dromen hebben na gebruik met valeriaan.

Valeriaan kruid

Bekijk prijs

Valeriaan thee

Voordat je valeriaan-capsules neemt kun je gedroogde valeriaan kopen en er thee mee zetten.

Bij gedroogde valeriaan moet je heet water doen en het ongeveer 12 uur laten staan. Je kunt het brouwsel in de koelkast zetten en er dagelijks een kopje van nemen wanneer je wil gaan slapen. [8]

Ook bij de valeriaanthee kan er misselijkheid of buikpijn optreden, dit gebeurt bij een zeer klein aantal van de gebruikers.

Iets vaker komt het voor dat de gebruiker vreemde dromen heeft, deze hebben over het algemeen geen negatieve invloed op de slaap.

Valeriaan wordt ook vaak verwerkt in slaapbevorderende thee-melanges die je in de supermarkt kunt kopen. Vaak wordt het kruid dan gecombineerd met andere rustgevende kruiden zoals munt en kamille en thee zonder cafeïne.

Valeriaan thee

Bekijk prijs

5. Magnesium

Magnesium is een mineraal dat je nodig hebt voor optimaal functioneren van je lichaam, het draagt bij aan je zenuwen, het overbrengen van prikkels en de opbouw van botten en spieren.

De meeste magnesium haal je uit je voeding, maar er zijn ook magnesium-supplementen vrij verkrijgbaar in de winkel.

Magnesium kan je helpen slapen doordat je zenuwen en het verbeteren van neuro-transmitters je hersenen en lichaam tot rust brengen.

In andere woorden, magnesium gaat fysieke stress tegen.

Een ontspannen lichaam en een ontspannen brein zijn essentieel om in slaap te kunnen vallen. Daarnaast helpt het met het aanmaken van melatonine, je slaaphormoon. [6]

Wanneer je magnesium-supplementen gaat nemen moet je goed op de dosering letten, een teveel aan magnesium kan lichamelijke klachten geven.

Over het algemeen zullen dit maag-darmklachten zoals diarree zijn, dus let er goed op dat je de maximale dagelijkse dosis van 250 mg (bovenop je normale voeding) niet overschrijdt. [7]

Magnesium tabletten review

Bekijk prijs

6. Wandelen

Wandelen

Een natuurlijk slaapmiddel is om overdag een eindje te wandelen, of op een andere manier te bewegen.

Het meest ideale is als je overdag, liefst voor de middag, krachttraining doet. Door krachttraining gaat je lichaamstemperatuur erg omhoog.

Als je ’s avonds naar bed gaat is een na-effect van de voorgaande temperatuurstijging dat je lichaamstemperatuur nu erg daalt.

Om in slaap te kunnen vallen moet je temperatuur omlaag gaan, dus de daling is erg bevorderlijk voor een goede slaap.

Ben je niet in staat om regelmatig krachttraining te doen dan is het het beste om iedere dag even matig te bewegen.

Eén keer per week heel hard trainen heeft minder zin dan ieder dag een beetje, regelmaat is hier de sleutel. [9]

Meerdere onderzoeken hebben uitgewezen dat het bovendien belangrijk is om over de gehele dag matig te bewegen.

Als je 8 uur lang achter een computer op kantoor zit, is de kans groter dat je ’s avonds moeite met slapen hebt.

Ook is je brein in minder goede conditie en je werk lijdt onder te weinig beweging.

Maak dus regelmatig een extra tripje naar de koffie-automaat, wc, neem de trap en ga in je pauze een stuk wandelen.

7. Yoga

Yoga rust

Een manier om meer te bewegen en tegelijkertijd te mediteren is yoga.

Bij yoga doe je op een rustig tempo een aantal lichamelijke oefeningen terwijl je gecontroleerd ademt en je gedachten zo leeg mogelijk probeert te maken.

Je kunt yoga doen bij een sportschool of yoga-studio, met een professionele leraar.

Dit is handig als je begint met yoga, je krijgt dan ook tips over je houding zodat je de oefeningen juist uitvoert.

Ook kun je via Youtube heel goed yoga-oefeningen doen.

Dan word je begeleid en word je vaak geholpen om zo goed mogelijk te ontspannen.

Je kunt bijvoorbeeld kiezen uit yin yoga, een zeer ontspannende, trage versie van yoga, of uit power yoga, waarbij je meer gaat zweten.

Wanneer je power yoga doet, doe dit dan niet te laat op de avond, aangezien je lichaam 2 tot 4 uur nodig heeft om weer genoeg af te koelen van de inspanning.

Bekijk top 10 yoga matten

8. Lezen

Tot rust komen met lezen

In de periode voordat je gaat slapen is het heel goed om te lezen. Zet wat eerder je televisie uit, dim je lichten en ga een stuk lezen in een niet al te spannend boek. Blauw licht is funest voor een goede nachtrust.

Dus geen thrillers, horrors of detectives, maar wel een biografie of roman.

De goede invloed van lezen zit erin dat het rustgevender voor je brein is dan televisie of op je smartphone kijken en je niet naar een blauwe lamp zit te staren die je de rest van de avond wakker houdt terwijl je wil slapen. Omdat er hierdoor minder melatonine door het lichaam wordt aangemaakt.

Conclusie

Zoals je gezien hebt zijn de natuurlijke slaapmiddelen niet alleen kruidenbrouwsels die je kunt nemen.

Ook rustgevende activiteiten of juist inspannende activiteiten eerder op de dag kunnen zeer bevorderend zijn voor je slaap en het inslapen.

Dit zijn natuurlijk niet de enige dingen die je kunt doen om beter te slapen. Wij zijn erg benieuwd naar hoe jij slaapt. Heb jij zelf een natuurlijk slaapmiddel, een activiteit waarvan je bijna in slaap valt?

Laat het ons weten door hieronder een berichtje achter te laten. En wie weet, nemen we het wel op in de tekst.

Wil jij vanavond al beter slapen? Bekijk dan nu de Perfect slapen in 7 stappen methode.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Beter slapen en overdag meer energie?

  • Laat hormonen je helpen in plaats van tegenwerken
  • Herstel de natuurlijke schommeling in lichaamstemperatuur
  • zet je biologische klok weer gelijk en ervaar het verschil
  • reken af met angst spanning en frustratie

Meer weten? Klik hier

view: XS SM MD LG XL