fbpx

Nachtzweten: veelvoorkomende oorzaken en 4 praktische tips

Word jij ’s nachts ook wel eens compleet bezweet wakker?

Iedereen heeft wel eens periodes of nachten waarin ze overmatig zweten, maar regelmatig nachtzweten is niet gebruikelijk.

Nachtzweten zorgt voor een onrustigere slaap en kan wijzen op een achterliggend probleem met de gezondheid.

Wil jij weten hoe je erachter komt of jij wel eens last hebt van overmatig transpireren tijdens je nachtrust. Ook ontdek je de de mogelijke oorzaken van nachtzweten en hoe je deze kunt verhelpen zodat je beter en rustiger zal slapen.

Symptomen nachtzweten

Nachtzweten

Iedereen die een hele nacht in bed ligt verliest vocht door zweten, dit is in principe normaal. Er is geen overeenstemming over hoeveel een mens gemiddeld per nacht zweet, maar over de gehele dag verliest men ongeveer 500 tot 750 ml zweet. [1]

Nachtzweten wordt als problematisch gezien wanneer je één of meerdere keren per nacht wakker wordt met een doordrenkte pyjama en/of lakens.

Nachtzweters verliezen soms wel meerdere liters vocht per dag. [2] Ook moet het nachtzweten regelmatig en gedurende het hele jaar voorkomen om als ongebruikelijk aangemerkt te worden.

Wanneer je bijvoorbeeld alleen tijdens erg hete dagen in de zomer last hebt van nachtzweten heeft het geen fysiologische oorzaak, maar een aanwijsbare oorzaak buiten het lichaam.

Heftige dromen zoals nachtmerries kunnen je incidenteel ook overmatig laten zweten.

De consistente factor in nachtzweten is essentieel om als probleem aangemerkt te worden. In zo’n geval kan het je nachtrust namelijk langdurig en ernstig verstoren.

Oorzaken nachtzweten in bed

Overmatig zweten tijdens je slaap kan een aantal oorzaken hebben.

Bij de incidentele gevallen van nachtzweten komt dit vaak door een te warm bed, bijvoorbeeld wanneer je je winterdekbed nog niet hebt gewisseld als het warmer weer wordt. Of zoals hierboven, als het zomers erg heet is.

Wanneer het nachtzweten een consistenter patroon aanhoudt kan er een fysiologische oorzaak voor zijn.

1. Hormonale oorzaak

Zwangere vrouwen

Ten eerste komt nachtzweten erg vaak voor bij vrouwen die in de overgang zijn.

Tijdens de menopauze treden er hormoonschommelingen op die zorgen voor opvliegers.

Een opvlieger is een gevoel van ernstige warmte, waardoor je erg begint te zweten.

Vrouwen in de overgang hebben hier overdag last van, maar ook ’s nachts terwijl ze slapen. Daardoor kun je regelmatig erg bezweet wakker worden, helaas heeft de overgang dus ook een negatieve invloed op de nachtrust. [3]

Ook zwangere vrouwen, vrouwen die net bevallen zijn en vrouwen die borstvoeding geven kunnen erg last hebben van nachtzweten, ook ingegeven door hormonen.

Ten slotte kunnen ook mannen die een lage testosteronspiegel hebben, bijvoorbeeld door veroudering of overgewicht, last krijgen van overmatig nachtzweten. [4]

2. Infecties en ziekte

Nachtzweten veroorzaakt door koorts

Tijdens ziekte kun je koorts krijgen, wat veroorzaakt wordt door je lichaam dat hard werkt om de infectie te bestrijden. Je lichaam wordt dan warmer, waardoor je gaat zweten.

Ook wanneer je ziek bent zonder dat je per se koorts hebt kun je overmatig zweten, je lichaam is alsnog bezig om de ziekte te bestrijden.

Wanneer je ziek bent is het mogelijk dat je onrustiger slaapt en heftig droomt.

Door heftige dromen zoals nachtmerries of achtervolgingsdromen kan je hartslag verhoogd zijn en kun je ook gaan zweten. [5]

Wil jij vanavond al beter slapen? Bekijk dan nu de Perfect slapen in 7 stappen methode.

3. Medicatie

Bepaalde slaapmedicatie kan er voor zorgen dat je ’s nachts overmatig zweet. Meest bekende medicinale veroorzakers van nachtzweten zijn zogeheten NSAIDs (non-steroidical anti inflammatory drugs), zoals diclofenac, ibuprofen en naproxen.

Ook opioïde medicijnen, oftewel morfine-achtigen zijn bekende veroorzakers. Daarnaast zijn er anti-depressiva die nachtzweten als bijwerking geven. [6]

4. Slaapstoornissen

Wanneer je last hebt van bepaalde slaapstoornissen kunnen die nachtzweten veroorzaken. De bekendste stoornis die voor nachtzweten zorgt is slaapapneu.

Bij slaapapneu stop je tijdens je slaap een aantal keer met ademen, soms wel een aantal seconden iedere minuut. Dit is erg verstorend voor je nachtrust en je gezondheid.

Slaapapneu zorgt ervoor dat je lichaam hard moet werken om te blijven functioneren. Iedere keer dat je stopt met ademen maakt je lichaam extra cortisol aan om je ademhaling weer in gang te zetten.

Aangezien cortisol een stresshormoon is en slaapapneu veel energie kost kun je in je slaap erg gaan zweten. [7]

5. Stress en angst

Nachtzweten door stress

Wanneer je last hebt van erge stress overdag heeft dit invloed op je systeem. Je hebt meer cortisol en adrenaline in je lijf en echt ontspannen is moeilijker.

De kans is groot dat je slecht slaapt en wanneer je slaapt nog steeds erg onrustig bent. Heftig dromen en nachtzweten kunnen worden ingegeven door teveel stress of angst overdag. [8]

Nachtzweten en nachtmerries zijn ook een verschijnsel van Post-Traumatisch Stress Syndroom. Daarnaast is in slaap komen moeilijk en liggen mensen met PTSS vaak lang wakker ’s nachts.

6. Alcohol en voedsel

Veel alcohol drinken voordat je gaat slapen heeft een zeer ernstig verstorend effect op je slaap.

Je lichaam moet hard werken om de alcohol af te breken, dat kost veel energie en produceert veel warmte, waardoor je kunt gaan zweten ’s nachts.

Ook wanneer je laat op de avond nog grote maaltijden met veel vet of koolhydraten eet moet je lichaam in je slaap hard werken.

Gevolg is dat je niet goed genoeg uitrust tijdens je slaap en door de energie die je lichaam verbruikt erg kunt gaan zweten, net als bij het drinken van alcohol.

7. Lage bloeddruk en diabetes

Bij een lage bloeddruk kun je ook last hebben van nachtzweten.

Door regelmatig te eten kun je overdag je bloeddruk stabiel houden, maar wanneer je gaat slapen eet je langere tijd niets, waardoor je bloeddruk zeer sterk omlaag kan gaan.

In je slaap kun je dan verschijnselen krijgen van flauwvallen of shock, waar overmatig zweten één van is. [9]

Heb je ’s ochtends als je opstaat een groggy gevoel, moet je heel langzaam opstaan omdat je anders bijna flauwvalt of sterretjes ziet, dan kan het zijn dat je een lage bloeddruk hebt. Neem contact op met je huisarts om dit eens te checken.

Nachtzweten en diabetes

Daarnaast hebben mensen met diabetes een soortgelijk effect in de slaap. Doordat ze lange tijd niets eten kunnen ze in een hypo terechtkomen, dit is een zeer sterke daling van de bloedsuikerspiegel.

Een hypo kan ook verschijnselen van flauwvallen of een shock veroorzaken, wanneer dit in je slaap gebeurt heeft het ook nachtzweten tot gevolg. [10]

Nachtzweten verhelpen

Gezonde voeding

Het voordeel van een fysiologische oorzaak van nachtzweten is dat er een aantal dingen zijn die je kunt doen om het te verhelpen.

Naast dat je waarschijnlijk minder gaat nachtzweten zul je ook beter, dieper en kwalitatiever gaan slapen als je deze tips toepast.

Allereerst is het belangrijk om de oorzaak van het nachtzweten aan te pakken. Ook bij een hormonale oorzaak zijn er mogelijkheden, vraag hiernaar bij je huisarts.

Aangezien je lichaam even moet wennen aan de veranderingen, raden wij aan om minstens een maand te proberen vast te houden aan je nieuwe routine.

In plaats van je hele slaapstijl in één keer om te gooien kun je ook stapsgewijs veranderingen invoeren, zodat je het makkelijker volhoudt.

Voor meer tips over wat een goede slaaphygiëne inhoudt en hoe jij je routine kunt veranderen, kun je vinden op slaapwijzer.

Bekijk ook: In 7 stappen naar een goede nachtrust, meer energie en een leuker leven

Hier ontdek je ook hoe je met stress en angst kunt omgaan, zodat je er minder last van hebt wanneer je gaat slapen.

Overdag gezond en gebalanceerd eten is het beste dat je kunt doen om nachtzweten tegen te gaan.

Hier hoort ook bij dat je weinig tot geen alcohol drinkt, op tijd stopt met cafeïne drinken of het helemaal nalaat, niet laat op de avond nog veel eet en over de gehele dag genoeg water drinkt.

Wil jij vanavond al beter slapen? Bekijk dan nu de Perfect slapen in 7 stappen methode.

4 Praktische tips die nachtzweten direct aanpakken

Behalve je levensstijl en slaaphygiëne aanpassen zijn er ook een aantal handige oplossingen die je op de korte termijn kunt toepassen.

tip 1 Koele slaapkamer

Zorg ervoor dat je slaapkamer koel is. De ideale temperatuur van je slaapkamer is tussen de 16 en 18 graden, maar wanneer je geneigd bent tot nachtzweten mag dat ook wel iets lager zijn.

Dus zet dat raam open, zet de ventilator aan of schaf een airconditioner aan voor tijdens de warme zomernachten.

tip 2 Schoon beddengoed

Verschoon regelmatig je beddengoed. Wanneer je veel zweet trekt het vocht en zout in je lakens, die daardoor minder goed gaan ademen en je het ’s nachts nog warmer krijgt.

Zorg er ook voor dat je slaapkleding niet te warm is en ademend genoeg. Een katoenen pyjama of gewoon een katoenen shirt en ondergoed is prima. [11]

Ook kan het prettig zijn om een handdoek bij je bed te hebben liggen waarmee je jezelf even kunt afdrogen wanneer je wakker wordt omdat je erg hebt gezweet.

TIP: Het beste slaap je onder een kasjmier of kameelhaar dekbed.
Waarom? Kasjmiergeiten & kamelen leven in extreme omstandigheden. Denk aan temperaturen van ver onder 0 en overdag ver boven 30 graden. Geen wonder dat de vacht uitermate geschikt is als dekbed.

Wist je ook dat deze dekbedden ideaal zijn als je last hebt van allergieën als huisstofmijt? De tijk is heel erg nauw geweven zodat de huisstofmijt er niet doorheen kan.

tip 3 Drink voldoende water

Het beste is om gedurende dag genoeg water te drinken, zo’n 1,5 tot 2 liter.

Als je last hebt van nachtzweten gaat er veel vocht verloren, zorg dus dat je ook altijd een glas koel water naast je bed hebt staan.

Als je dan wakker wordt omdat je erg hebt gezweet kun je meteen een paar slokken water drinken, wat direct verkoelend en hydraterend werkt.

Zo val je gemakkelijker weer in slaap. [12]

tip 4 Voorkom triggers

Wanneer je last hebt van nachtzweten zul je waarschijnlijk merken dat het erger wordt wanneer je (veel) alcohol of cafeïne drinkt, hebt gerookt of pittig eten hebt gegeten.

Probeer deze dingen overdag dus te vermijden en drink genoeg water over de gehele dag.

Conclusie

Nachtzweten is erg onprettig en kan je slaap ernstig verstoren.

Soms komt het door een te warme slaapkamer of beddengoed, vaak is er een lichamelijke oorzaak.

Mogelijke oorzaken zijn medicatiegebruik, alcoholconsumptie, hormonale veranderingen, infecties of ziekte, een slaapstoornis of (ernstige) stress.

In die gevallen ligt de oplossing voor het nachtzweten in de oplossing voor de oorzaak. Ook is het belangrijk om je levensstijl, voedingspatroon en slaapstijl aan te passen om zo rustig mogelijk te kunnen slapen.

Daarnaast is het slim om je slaapkamer koel te houden, je beddengoed fris en je lichaam gehydrateerd.

Wil jij vanavond al beter slapen? Bekijk dan nu de Perfect slapen in 7 stappen methode.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Beter slapen en overdag meer energie?

  • Laat hormonen je helpen in plaats van tegenwerken
  • Herstel de natuurlijke schommeling in lichaamstemperatuur
  • zet je biologische klok weer gelijk en ervaar het verschil
  • reken af met angst spanning en frustratie

Meer weten? Klik hier

view: XS SM MD LG XL