fbpx

16 gezonde avondsnacks die beter smaken dan junkfood

Junkfood is niet het meest gezonde voedsel. Maar aangezien het junkfood tegenwoordig heel erg veel gepromoot wordt, is het lastig om er bij weg te blijven.

Bedrijven die junkfood verkopen stoppen vaak verschillende stoffen in het junkfood zodat je er graag meer van wilt eten. Dit kan een verslaving veroorzaken. Het stoppen met junkfood kan daarom ook heel erg lastig zijn voor je lichaam. Je lichaam gaat namelijk niet meewerken.

Het is van belang dat je de ongezonde snacks laat staan en overstapt op gezonde snacks. Daarom hebben wij een lijst met 16 gezonde avondsnacks voor je opgesteld.

Wanneer je het junkfood dat je normaal eet vervangt met gezonde alternatieven, zie en voel je al snel verschil. Gezond voedsel is niet alleen beter voor je, het smaakt vaak ook nog eens veel beter dan het junkfood zodra je het gewend bent.

1. Appels

Appels

De appel is één van de meest gegeten gezonde snacks. Dit komt omdat een appel niet alleen heel erg goedkoop en toegankelijk is, maar hij smaakt ook nog eens heel erg goed.

Je kent het Engelse gezegde vast wel, “an apple a day keeps the doctor away”. Hier zit wel een kern van waarheid in. Volgens een 20 jaar durend onderzoek helpen appels tegen verschillende hart- en vaatziekten.

Appels heb je ook in heel erg veel verschillende soorten met elk een andere smaak en textuur. Op die manier raak je niet zo snel uitgekeken op appels. Appels zijn in zijn geheel lekker te eten maar als je in bent voor een super lekkere snack, probeer dan een paar appels op een mandoline te snijden. Bestrooi ze daarna met kaneel en bak ze gedurende twee uur in een 100°C oven en draai ze halverwege om. Wanneer je ze uit de oven haalt, heb je heerlijk knapperige herfstachtige snacks.

2. Verse Vijgen

Vijgen

Vijgen zijn een heel erg goed alternatief in plaats van junkfood. Vijgen zijn namelijk niet alleen heel erg lekker, maar ze zijn ook een goede bron van anti-oxidanten, B-Vitamines, omega-3 en omega-6 vetzuren, niacine en foliumzuur. Daarnaast zijn vijgen ook nog eens heel erg goed voor je hart. Aangezien vijgen uit 23% vezels bestaan, helpen ze het overschot aan cholesterol tegen te gaan. Het hoge kaliumgehalte in vijgen helpen ook tegen een lage bloeddruk.

De gedroogde variant van vijgen is echter niet zo gezond. Deze zitten namelijk bomvol met suikers. Daarom kun je het best weg blijven bij deze vijgen. Vijgen zijn heerlijk te combineren met zachte geitenkaas. Het romige van de geitenkaas en de suikers uit de vijgen gaan heerlijk samen.

3. Geitenkaas

Geitenkaas is ook een heel erg goed alternatief. Geitenkaas is namelijk heel erg makkelijk te verteren voor je lichaam. Dit komt omdat er in geitenmelk veel minder lactose zit dan in koemelk. Daarom kun je beter een stuk geitenkaas nemen.

Als je een stuk kaas vergelijkt met geitenkaas, zie je al snel dat geitenkaas meer voordelen heeft. Geitenkaas bevat namelijk veel minder vet en verzadigd vet. Daarnaast zit er minder natrium in en bestaat meer dan de helft van de kaas uit eiwitten. Ook vind je grotere hoeveelheden van vitamine D, vitamine K, thiamine, riboflavine en niacine.

Geitenkaas gaat heerlijk samen met de zoetheid van fruit. Daarom kun je het ook heel erg goed combineren met appels, peren en vijgen.

4. Bosbessen

bosbessen

Blauwe bessen zijn zoete, voedzame en heel populaire bessen. Maar dat is niet het enige wat deze besjes zijn. Ze zijn namelijk ook heel erg gezond. Er zitten stoffen genaamd anthocyanen in. Deze stof zorgt er voor dat de besjes hun mooie kleur krijgen, maar daarnaast is deze stof ook nog heel erg gezond. Volgens verschillende onderzoeken hebben deze stoffen een gunstige invloed op de hersenen. Naast anthocyanen bevatten blauwe bessen ook stoffen zoals vezels, vitamine C, vitamine K en mangaan.

Blauwe bessen bestaan voor ongeveer 85% uit water. Dit zorgt ervoor dat ze ook niet zo veel calorieën bevatten. Dit maakt dat blauwe bessen goede bronnen zijn voor verschillende voedingsstoffen. Je kunt het beste een half kopje blauwe bessen per dag eten. Zo krijg je de optimale hoeveelheid voedingsstoffen uit de blauwe bessen binnen.

5. Edamame

edamame

In een sushi restaurant kom je het gerecht wel eens tegen naast je sushi. Maar dit is niet de enige manier waarop je edamame kunt eten. Je kunt edamame namelijk ook eten als lekkere snack.

Edamame zijn jonge onrijpe sojabonen. Deze bonen bevatten heel erg weinig calorieën, zijn rijk aan omega-3 vetzuren, bevatten geen cholesterol en bevatten heel erg veel eiwitten. Edamame bevat heel erg veel essentiële aminozuren. Dit maakt dat het net zo voedzaam is als vlees en zuivel.

Volgens verschillende onderzoeken levert edamame verschillende voordelen op. Hierbij moet je denken aan dingen zoals het verlagen van het gehalte slechte cholesterol, het verminderen van botverlies en de mineraaldichtheid van je botten verhogen.

6. Pure Chocolade

pure chocola

Goed nieuws voor de chocola liefhebbers, pure chocolade is gezond!

Volgens verschillende onderzoeken heeft chocolade best wel wat voordelen. Hierbij moet je denken aan het verminderen van slechte cholesterol in je lichaam, verlaagt de bloeddruk, vermindert het risico op bloedstollingen en verbetert de stemming.

Door pure chocolade te kopen, ervaar je meer voordelen van de cacao en zit er minder suiker en het vet in de chocolade. Hiervoor kun je het beste chocolade met 70% cacao erin pakken. Verder is het ook best wel belangrijk om niet teveel van deze chocolade te eten. 10 gram chocolade per dag is gezond. Alles daarboven wordt meteen al een stuk minder gezond.

pure chocola

Bekijk de lekkerste pure chocola

7. Amandelen

amandelen

Noten zijn gezond, één van de gezondste noten is de amandel.

Ze zijn rijk aan vitamines en mineralen. Daarnaast zijn ze goed voor het hart, de hersenen en de spijsvertering.

Amandelen zitten niet alleen bomvol met allerlei eiwitten, maar ze zijn ook nog eens heel erg goed als je een dieet volgt. Amandelen zijn heel erg makkelijk toe te voegen aan al het eten. Je kunt ze namelijk zo op eten, in een smoothie doen, drinken als amandelmelk of gebruiken in baksels als amandelmeel.

Amandelen kunnen je ook helpen bij het verlichten van stress. Op het moment dat je veel stress ervaart heb je er baat bij om op wat knapperig voedsel te kauwen. Hierdoor wordt de spanning op je kaak verlicht.

amandelen

Klik hier voor amandelen

8. Kersen

kersen

Kersen zijn heerlijke zachte en ook nog eens gezonde vruchten. Een schaaltje kersen eet je namelijk heel erg snel al weg. Kersen zitten vol met allerlei waardevolle mineralen en vitaminen, Daarnaast zijn ze ook nog eens laag in calorieën en koolhydraten. Ook voor mensen met diabetes zijn kersen een gezonde snack.

Kersen verminderen ook het risico op een hoog cholesterolgehalte, een hoge bloeddruk en diabetes. Kersen kunnen ook helpen tegen hoofdpijn. Het eten van 20 verse kersen is een stuk effectiever dan een paracetamol.

9. Watermeloen

watermeloen

Watermeloen is ook erg gezond om het lycopeen bevat. Lycopeen vermindert de kans op een beroerte en is voorzien van heel erg veel nuttige vitaminen en mineralen.

In een watermeloen zit ook geen vet en de hoeveelheid calorieën is heel erg laag. Daarnaast bevat een watermeloen heel erg veel water.

10. Pindakaas

pindakaas

Pindakaas is een heel erg populair broodbeleg. Dit komt omdat pindakaas heel erg lekker is. Maar naast dat pindakaas heel erg lekker is, heeft het nog meer voordelen. Pindakaas is namelijk een uitstekende bron van eiwitten en stabiliseert de suikerspiegel. Hierdoor kan er heel erg veel energie in je lichaam opgenomen worden en ben je sneller verzadigd. Daarnaast zit er heel erg veel vitamine E in pindakaas. Vitamine E zorgt er voor gezonde spieren, een efficiënte spijsvertering, een goede vetverbranding en een geoptimaliseerde spijsvertering.

Het is wel belangrijk om eerst het etiket van de pindakaas die je koopt te lezen. Sommige pindakaas zitten namelijk vol met toegevoegde stoffen zoals dextrine of aspartaam. Dit zijn hele ongezonde suikers. Het beste kun je biologische pindakaas kopen.

11. Zeewier

zeewier

Als je benieuwd bent naar zeewier, maar minder enthousiast bent over het kauwen en innemen van kelp en algen, dan kan je ook een zak knapperige gedroogde en geroosterde nori halen om hetzelfde aantal voordelen te krijgen.

Nori is het type zeewier dat gebruikt wordt om sushi mee te rollen. Nori is een natuurlijke en niet dierlijke bron van vitamine B-12. Daarnaast is zeewier ook nog eens heel erg goed voor het reguleren van je hormonen, je spijsvertering en de gezondheid van je hart. Naast een weinig calorieën heeft zeewier wel een hoog natriumgehalte. Dit houdt in dat je er niet teveel zout aan toe moet voegen.

12. Kikkererwten

kikkererwten

Kikkererwten, ook wel bekend als garbanzo bonen, zijn heerlijk om als gezonde snack te eten. Je kunt ze bijvoorbeeld mengen met olijfolie, citroen en zout om heerlijke hummus te maken of je kunt er voor kiezen om ze te roosteren. Omdat kikkererwten veel vezels en eiwitten bevatten, raak je snel verzadigd. Zo stap je minder snel over op ongezonde snacks.

Het maakt uit hoe je ze klaar maakt. Ze zijn namelijk altijd heerlijk en gezond. Daarnaast geven ze je ook een paar voordelen. Ze helpen namelijk met het verlagen van het cholesterolgehalte in je lichaam, ze zijn ideaal voor gewichtsverlies en ze helpen ook nog eens met het voorkomen van diabetes type 2.

13. Boerenkool

boerenkool

Boerenkool is een heerlijk gezond alternatief. Heel erg veel mensen vinden het namelijk maar raar om boerenkool op een andere manier te eten dan in de stamppot. Maar je kunt het ook omtoveren in heerlijke boerenkoolchips. Door er wat olie en zout op te doen en ze in de oven te doen, maak je overheerlijke chips.

Boerenkoolchips is rijk aan anti-oxidanten, vitaminen en mineralen. Daarnaast zijn ze een grote bron van vezels. Ze zorgen er ook voor dat je lichaam calcium uit zuivelproducten sneller absorbeert, wat goed is voor de botten. Ook zijn ze hoog in omega-3 vetzuren.

14. Chia Pudding

chia pudding

Chia zaden worden tegenwoordig steeds populairder. Dit komt omdat heel erg veel wetenschappelijk onderzoek naar word gedaan. Chia zaden houden je bloedsuikerspiegel onder controle, vullen je lichaam met vezels en bevatten heel erg veel belangrijke voedingsstoffen.

Wanneer je chia zaden een tijdje in een vloeistof laten weken, breiden ze al snel uit naar een puddingachtige snack. Door ze in verschillende soorten vloeistoffen te doen, kun je zelf bepalen wat voor lekkers je er van maakt. Ze zijn heel erg makkelijk om ergens in te verwerken en ze blijven echt heerlijk!

chiazaad

Bekijk prijs 

15. Griekse yoghurt

yoghurt

Griekse yoghurt is een heerlijk tussendoortje. Wanneer je voor yoghurt gaat, kun je het beste voor Griekse yoghurt gaan. Deze yoghurt is niet alleen lekkerder, maar bevat ook nog eens 2 keer zoveel eiwitten dan de reguliere yoghurt. Daarom is het ook een gezonde bron van zuivel, calcium en probiotica.

Naast Griekse yoghurt is er nu ook een andere gezonde soort yoghurtm, namelijk de Skyr yoghurt. Deze yoghurt komt oorspronkelijk uit IJsland. Skyr heeft nog meer eiwitten dan Griekse yoghurt en is daarom ook een heel erg goed alternatief.

16. Aardbeien

aardbeien

Aardbeien zijn wereldwijd een van de meest populaire vruchten. Dit komt omdat ze heerlijk smaken, maar dat is niet het enige voordeel dat aardbeien hebben. Ze bevatten namelijk heel erg weinig calorieën en zitten vol met anti-oxidanten. Hierdoor daalt de bloedsuikerspiegel.

Aardbeien krijgen hun mooie rode kleur van anthocyanen. Dit is dezelfde stof als in bosbessen. Naast anthocyanen bevatten aardbeien ook nog eens heel erg veel vitamine C. Er zit geen natrium, vet of cholesterol in aardbeien. Daarnaast bevatten ze heel erg veel vezels.

Conclusie

Het kan heel erg lastig zijn om te stoppen met het eten van junkfood. Maar door gebruik te maken van deze gezonde alternatieven hoef je jezelf niet uit te hongeren maar eet je gewoon een heerlijke snack tussendoor.

Als je elke week een beetje junkfood vervangt voor een van de bovenstaande gezonde alternatieven, kom je er vanzelf achter dat het niet alleen heel erg lekker is, maar je je ook een stuk beter gaat voelen. Er staan zoete en zoute alternatieven in deze lijst. Dit maakt dat je voor allebei de behoeftes wat kunt vinden.

Hier nogmaals een overzicht van de beste natuurlijke voedingsmiddelen.

AppelsVerse VijgenBoerenkool
GeitenkaasBosbessenChia Pudding
EdamamePure ChocolaYoghurt
AmandelenKersenAardbeien
WatermeloenPindakaas
ZeewierKikkererwten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Beter slapen en overdag meer energie?

  • Laat hormonen je helpen in plaats van tegenwerken
  • Herstel de natuurlijke schommeling in lichaamstemperatuur
  • zet je biologische klok weer gelijk en ervaar het verschil
  • reken af met angst spanning en frustratie

Meer weten? Klik hier

view: XS SM MD LG XL