fbpx

Eiwitshake maken

Eiwitten zijn een belangrijke voedingsstof als het gaat om afvallen en gezond zijn. Het is dus taak dat je zorgt dat je voldoende eiwitten op een gemiddelde dag binnen krijgt.

Dit kan echter best nog wel een flinke klus zijn.

Eiwitten zitten enerzijds namelijk in allerlei voedingsmiddelen verstopt, maar aan de andere kant moet je er wel heel veel van eten. Je bent dan beter af door het op een meer geconcentreerde manier aan te pakken. Het gemakkelijkst gaat dat door het nuttigen van één of meerdere eiwitshakes per dag. Die kan je kopen, maar je kunt ze ook zelf maken.

Wat is een eiwitshake?

Je kent ze misschien wel uit video’s van bodybuilders, maar ook van allerlei afvalmethodes. De maaltijd vervangende shakes. Deze drankjes maak je zelf aan met behulp van een poeder. Dit poeder bestaat voor een groot deel uit eiwit. Vaak gaat het dan om wei-eiwit. Het doel van de shakes is om je minder te laten eten omdat eiwitten je meer verzadigen. Het doel kan ook zijn dat je spierherstel wordt bevorderd zodat je sneller groot en sterk wordt als kracht- of duursporter. In beide gevallen kan het echter flink prijzig zijn om de shakes te maken.

De voordelen van eiwitshakes

Wanneer je eiwitdrankjes aan je voedingspatroon gaat toevoegen, dan is de kans groot dat je in eerste instantie voor de kant-en-klare shakes zal kiezen. Je kunt deze in twee vormen kopen. Je kunt poeder kopen om de shakes aan te maken, of je kunt de drankjes al gemengd kopen. Een groot voordeel hiervan is dat je gemakkelijk een shake bij de hand kunt hebben. Je hoeft alleen maar wat poeder in een glas water te roeren en je kunt hem achteroverslaan. Zo kan je heel gemakkelijk bijvoorbeeld een hongergevoel met een caloriearm drankje te lijf gaan.

Gezonder voelen

Een tweede voordeel van de kant-en-klare shakes is dat je precies de juiste hoeveelheden aan eiwitten op een dag kunt krijgen. Dit helpt je als je sporter bent, maar ook als je gewoon gezond wilt leven. Eiwit is namelijk ook goed voor het herstel van je lichaam. Zo is er bijvoorbeeld minder kans op infecties als je voldoende eiwitten op dagelijkse basis neemt. Bovendien blijven je spieren en ander weefsel er een stuk sterker door. Je zal je dus over het algemeen beter voelen door de shakes op voorraad te hebben zodat je ze kan nemen wanneer je wilt.

De nadelen van voorverpakte shakes

Nu zijn er naast de aantrekkelijke kanten van de kant-en-klare drankjes ook een aantal nadelen. Te beginnen met de nadelen van de shakes. Het is vaak zo dat de shakes heel erg centraal komen te staan in een dieet. Je moet ze vaak meerdere keren per dag nemen om resultaat te kunnen boeken . Dit is in het begin natuurlijk geen probleem omdat je zeer gemotiveerd bent om kilo’s kwijt te raken. Maar als je na enige tijd wat verder komt in het proces, dan wordt het toch wat lastiger. De shakes zijn na een tijdje simpelweg niet lekker meer omdat je ze zo vaak moet nemen. Gelukkig zijn er veel verschillende soorten smaken op de markt waardoor je toch voor enige variatie kunt zorgen.

Geen wondermiddel

In tegenstelling tot wat er weleens geadverteerd wordt is een eiwitshake geen wondermiddel, maar een hulpmiddel. Dat betekent dus dat je niet mag verwachten dat als je een eiwitshake aan je dagelijkse routine toevoegt je gelijk kilo’s weg ziet vliegen. Zeker niet wanneer je verder niets verandert aan je levensstijl.

De shakes moeten een onderdeel zijn van een breder programma. Je moet bijvoorbeeld ook gezonder gaan eten. Bovendien moet je ook zorgen voor voldoende beweging. In dat geheel hebben de shakes een belangrijke plaats, maar alleen wanneer je ook echt het gehele plaatje in het oog houdt.

Verschillen tussen producten

Er zijn zoals gezegd dus twee verschillende groepen waarvoor eiwit een sterk voordelige werking kan hebben. Om die reden zijn er ook wat verschillen in de producten te zien. De meeste eiwitshakes die voor sporters zijn, zijn gebaseerd op wei-eiwit. Je koopt dit in grote potten en voegt zelf de hoeveelheid poeder naar behoefte toe. Hierin zitten vooral middelen die spiergroei en herstel stimuleren . De afvalshakes zijn vaak van een ander soort eiwit . Dit komt omdat deze meer op verzadiging dan op herstellende werking zijn gericht. Je moet dus wel goed opletten dat je de shake neemt die bij jouw doel hoort.

Zelf shakes gaan maken

De oplossing om de meeste nadelen te ondervangen is simpeler dan je misschien dacht. Je kunt namelijk ook gewoon zelf afslankshakes van eiwit gaan maken. Door zelf in de keuken te gaan staan kan je namelijk heel veel variatie aanbrengen. Bovendien kan je de hoeveelheid eiwitten die erin zitten naar eigen inzicht manipuleren. Dit is minder lastig dan het misschien lijkt. Het gaat er vooral om dat je de juiste producten neemt en niet in een aantal bekende valkuilen trapt wanneer je de ingrediënten gaat mengen. Let je hier op, dan kan je veel voordeel van de zelfgemaakte shakes hebben.

Hoe pak je het aan?

Het zelf maken van een eiwitdrankje begint met het bij elkaar zoeken van ingrediënten. Uiteraard is het belangrijk dat je zoveel mogelijk eiwitrijke producten neemt. Kies bijvoorbeeld als basisproduct voor kwark in plaats van yoghurt. De hoeveelheid eiwitten in kwark is immers net iets hoger. Meng het ook met magere melk in plaats van met water. Dit doe je natuurlijk om dezelfde reden. Magere melk bevat eiwitten en water niet. Naast deze basisproducten kan je bijvoorbeeld melkpoeder gebruiken om nog wat extra eiwit toe te voegen. Vooral de grotere zakken van het bekende merk werken goed.

Wees creatief

Het grote voordeel van het zelf maken van shakes is dat je bij iedere beurt in de keuken weer iets nieuws kunt doen. Daarmee voorkom je ook op een makkelijke manier dat je in een sleur terecht komt. De kant-en-klare shakes bestaan vaak uit slechts een beperkt aantal variaties. Vaak zijn dit banaan, chocolade en aardbei. Wanneer je zelf aan de slag gaat is er natuurlijk geen enkele grens aan de mogelijkheden. Tenminste, wanneer je het bij gezonde producten houdt die je toevoegt natuurlijk. Pas wel op met wat je toevoegt, voor je het weet gebruik je middelen die tegen je werken.

Koffie en vitamines

Je kunt de werking van de mengsels ook doortrekken naar andere gebieden. Wanneer je bijvoorbeeld een recept pakt voor een ontbijtvervanger, dan zal je vaak merken dat koffie hierin een belangrijk bestandsdeel is. De cafeïne geeft je natuurlijk ook een flinke boost. Niet alleen om wakker te worden, maar ook om te beginnen met verbranden. Een andere groep die veel in ochtendshakes voorkomt is de shake die vitaminerijk is. Bijvoorbeeld door toevoeging van versgeperst sinaasappelsap of citroensap. Zo kan je dus net zo makkelijk als je je eiwitten binnenkrijgt ook je koffie en vitamines binnenkrijgen.

En voor de lunch

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om een shake ter vervanging van je lunch te bereiden. Of zelf zowel met het ontbijt als de lunch. Voor de middagmaaltijd kies je natuurlijk wel voor andere ingrediënten. Vaak zijn deze ook gebaseerd op fruit, maar dan van de wat meer tropische varianten. Denk bijvoorbeeld aan pruimen, perziken, limoenen, ananas, enzovoorts. Ook eiwitten als kokos of hazelnootextract worden bij de middagshakes vaak ingezet. Zoals gezegd kan je dit zelf zo uitgebreid maken als je wilt. Je kunt eigenlijk alles weleens een kans geven. Mogelijk vind je zelfs geheel nieuwe recepten uit op deze manier.

Pas op de valkuilen

Er zit natuurlijk ook een keerzijde aan al deze vrijheid. Je bent immers op zoek naar een maaltijdvervanger die je helpt bij het verliezen van overgewicht. Dit overgewicht is er natuurlijk niet zomaar gekomen. De kans is nu eenmaal aanwezig dat je gevoelig bent voor de ongezondere keuze. Dit kan je natuurlijk ook overkomen als je een eiwitshake gaat maken. Voor je het weet sta je allerlei zoete, suikerrijke ingrediënten toe te voegen en word je er eerder slechter dan beter van. Het aantal calorieën in een shake kan dan namelijk al snel flink oplopen. Pas hier voor op.

Variatie

Een tweede valkuil die je moet zien te voorkomen is eentonigheid. Het zelf maken van de drankjes doe je in eerste instantie immers om te voorkomen dat je steeds weer dezelfde kant-en-klare shakes moet wegwerken. Pas er dan ook wel op dat je echt voldoende variatie in je recepten aanbrengt. Het kiezen van shakes ter vervanging van maaltijden kan namelijk als nadeel hebben dat je groepen voedingsstoffen te veel gaat negeren. Je krijgt dan te weinig binnen en zal de negatieve effecten ervan gaan voelen. Zorg dus dat je jezelf niet te ver over de grens laat gaan. Neem ook nog een gewone maaltijd zo nu en dan!!

Conclusie

Eiwitshakes kunnen veel profijt bieden aan bijna iedereen. Of je nu een serieuze sportman bent, of je bent gewoon iemand die wat gezonder wil gaan leven. Je kunt ze kant-en-klaar kopen, maar waarschijnlijk ben je beter af met eigen recepten. Maak de recepten zo gek als je wilt, maar pas wel op dat je gezond bezig blijft. Wanneer je dit in de hand weet te houden, dan is het bijna met zekerheid zo dat je zal gaan afvallen. Al is daarbij wel van belang dat je ook je voeding en lichaamsbeweging op orde krijgt. Zo past de zelfgemaakte shake perfect in een plan voor een slanker en gezonder lichaam.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Beter slapen en overdag meer energie?

  • Laat hormonen je helpen in plaats van tegenwerken
  • Herstel de natuurlijke schommeling in lichaamstemperatuur
  • zet je biologische klok weer gelijk en ervaar het verschil
  • reken af met angst spanning en frustratie

Meer weten? Klik hier

view: XS SM MD LG XL