fbpx

De beste (natuurlijke) slaapmiddelen

Als iemand het over slaapmiddelen heeft doelt diegene vaak op medicatie die een slaapachtige bewusteloosheid teweegbrengen.

Van deze medicijnen is wetenschappelijk bewezen dat ze effectief zijn, maar ze zijn voor het lichaam en de natuurlijke slaapcyclus vrij ingrijpend en vaak ook fysiek verslavend.

Wanneer kun je gebruikmaken van een slaapmiddel?

Wakker liggen

Zoals in de introductie al naar voren is gekomen zijn medische slaapmiddelen niet iets waar je zomaar naar grijpt als je eens een uurtje wakker ligt.

De medicijnen moeten sowieso worden voorgeschreven door een arts en die zal daar niet toe overgaan bij lichte slaapproblematiek.

De NHG-standaard gaat uit van voorlichting en slaapadvies als oplossing voor slapeloosheid. Bij ernstige slaapproblematiek, bijvoorbeeld vanwege een slaapstoornis zoals of narcolepsie kunnen medicijnen worden voorgeschreven. [1]

Wil jij vanavond al beter slapen? Klik hier en begin direct met de 7-stappen methode (tijdelijk 50% korting)

Wanneer de patiënt na een aantal weken ernstige negatieve conditionering omtrent het slapen heeft ontwikkeld kan bij uitzondering slaapmedicatie worden voorgeschreven.

Negatieve conditionering treedt vaak op wanneer iemand een aantal dagen of weken erg slecht slaapt en daardoor gevoelens van angst, frustratie, woede en/of stress ervaart rond bedtijd.

Door de gespannenheid wordt slapen nog moeilijker en belandt iemand in een vicieuze cirkel. Uitgangspunt is dat de arts advies rond goede slaapgewoonten en slaaphygiëne geeft, maar als iemand overdag zeer veel klachten door de slapeloosheid ervaart kan de arts ervoor kiezen om tijdelijk medicatie voor te schrijven.

Slaapmedicatie moet gezien worden als een tijdelijke oplossing voor acute, ernstige slaapproblematiek. De slaap die teweeg wordt gebracht door de medicatie is niet zo uitrustend en herstellend als natuurlijke slaap, maar is wel beter dan helemaal niet slapen, of zeer gefragmenteerd.

Bij een plotselinge traumatische gebeurtenis, zoals verlies van een baan of overlijden van een partner, kan een arts tijdelijk slaapmiddelen voorschrijven. De bedoeling is dan dat klachten die een patiënt door slapeloosheid overdag beleeft worden verlicht. [2]

Waar moet je op letten bij het gebruik van slaapmiddelen?

Slaapmiddelen pillen

Van een natuurlijk slaapmiddel kun je gebruik maken wanneer je wilt, deze kun je toevoegen aan je slaapritueel. Let er bij gebruik van melatonine op dat je het op de juiste manier gebruikt en niet de dosis verhoogt naarmate je het langer gebruikt!

Verkeerd gebruik van melatonine kan je slaapritme en -cyclus namelijk negatief beïnvloeden. [3]

Bij medische slaapmiddelen is een veel hogere mate van oplettendheid en voorzichtigheid vereist.

De arts die het middel aan je voorschrijft zal je alle essentiële informatie en gebruiksadviezen geven, zorg ervoor dat je je daar ook aan houdt.

Ook is het absoluut van belang dat je de medicatie als tijdelijke oplossing gebruikt, om wat meer ademruimte te krijgen terwijl je je ontregelde slaapritme aanpakt met het advies dat je van je arts hebt gekregen.

Slaapmedicatie is verslavend, de arts zal je dan ook maar 5 tot 10 tabletten voorschrijven en je adviseren ze niet dagelijks te gebruiken, om lichaamsafhankelijkheid en de behoefte aan een steeds hogere dosis van het middel te voorkomen. [4]

Wanneer je de voorgeschreven slaapmedicatie hebt ingenomen is het de bedoeling dat je binnen afzienbare tijd in bed ligt. Autorijden of het bedienen van grote machines na inname van medische slaapmiddelen is zeer gevaarlijk voor jezelf en je omgeving en is daarom ook wettelijk strafbaar gesteld. [5]

Tevens is het zeer van belang dat de slaapmedicatie niet samen wordt genomen met andere (zware) medicijnen of alcohol.

Let bij medicatie op een gele sticker, deze medicijnen versterken elkaars effecten. Ook alcohol kan de werking van het middel zo versterken dat je langere tijd buiten bewustzijn raakt. [6]

Bijwerkingen slaapmedicatie

Slaapmiddelen duizelig

Daarnaast moet je rekening houden met de bijwerkingen die slaapmedicatie kan hebben.

Langwerkende slaapmedicatie wordt gebruikt om in slaap te blijven gedurende de nacht, het nadeel daarvan is dat je ook overdag last van sufheid kunt hebben.

Bij kortdurende slaapmedicatie is dit effect minder sterk, maar zeker ook aanwezig. [7]

Vaak bouw je voor medische slaapmiddelen een lichamelijke tolerantie op. Als je het langdurig gebruikt heb je dus steeds meer van het middel nodig om het gewenste effect te krijgen, gevolgen kunnen zijn dat je er verslaafd aan raakt of zelfs een overdosis neemt.

Overdag en ’s avonds kun je last krijgen van duizeligheid, concentratiestoornissen of geheugenverlies. Dit is een direct gevolg van de invloed die medische slaapmiddelen op je slaapcyclus hebben.

De tijd die je in de REM-slaap doorbrengt wordt bijvoorbeeld korter, zeker bij langwerkende slaapmedicatie, aangezien die een diepe slaap teweegbrengen en de REM-slaap een lichte slaapfase is. [8]

Ook heeft slaapmedicatie invloed op je balans, oudere mensen kunnen daardoor vaker vallen en mogelijk iets breken.

Ten slotte kan slaapmedicatie ademhalingsproblemen veroorzaken of versterken. Daarom moet iemand met astma of een slaapstoornis zoals slaapapneu of ernstig snurken extra voorzichtig gebruik maken van medische slaapmiddelen. [9]

Ontwenningsverschijnselen

Helaas komt het toch regelmatig voor dat iemand fysiek afhankelijk raakt van slaapmiddelen. Als je dan stopt met de slaapmiddelen kun je last krijgen van ontwenningsverschijnselen.

Afhangend van de mate van afhankelijkheid kun je in meer of mindere mate last krijgen van: duizeligheid, zweetaanvallen, rillingen, lage bloeddruk, trillende handen, hartkloppingen, paniekaanvallen en depressieve gevoelens. [10]

Ook van verwardheid, spierzwakte, vermoeidheid en natuurlijk slapeloosheid kun je last krijgen bij het stoppen met het middel.

Je hebt het minste last van ontwenningsverschijnselen als je het slaapmiddel afbouwt. Cold turkey stoppen met het middel geeft de meeste kans op bijwerkingen. [11]

Medische slaapmiddelen: benzodiazepinen

Onder de benzodiazepinen vallen kortwerkende slaapmiddelen zoals temazepam, zolpidem en zopiclon.

Temazepam wordt daarnaast ook voorgeschreven tegen psychoses omdat het ook angstgevoelens vermindert, een vrij ingrijpend medicijn dus. [12]

Deze slaapmiddelen zijn kortwerkend, wat betekent dat je ze kunt gebruiken als je ernstige problemen met inslapen hebt. De middelen kalmeren je zenuwstelsel en verslappen je spieren, waardoor je makkelijk in slaap valt.

Ook overdag kun je nog last hebben van de effecten van het medicijn, oftewel sufheid, slaperigheid en concentratieproblemen.

Daarnaast zijn er een aantal middellangwerkende benzodiazepinen: diazepam, lorazepam en oxazepam. [13] Deze 3 medicijnen worden voorgeschreven als anti-psychotica omdat ze angstgevoelens verminderen, als epilepsieremmers, bij ontwenningsverschijnselen na het stoppen met alcohol en paniekstoornissen. [14]

Als slaapmiddel worden ze voorgeschreven aan mensen die last hebben van gefragmenteerde slaap, oftewel erg vaak ontwaken gedurende de nacht en soms niet meer in slaap kunnen komen. Deze 3 bekendste benzodiazepinen helpen dus bij het doorslapen.

Welke soort medicatie je ook krijgt, van belang is het dat ze worden gebruikt om de ergste klachten door de slapeloosheid onder controle te krijgen of houden.

Het is de bedoeling dat je daarnaast de oorzaak van de slaapproblematiek probeert te verhelpen door middel van het verbeteren van je slaaphygiëne, met adviezen van je arts.

Natuurlijke slaapmiddelen

Thee slapen

Er is een hele lijst aan natuurlijke slaapmiddelen die een goede slaaphygiëne kunnen ondersteunen, over een langere periode gebruikt kunnen worden en niet verslavend zijn.

1. Rustgevende thee

Denk aan thee van kamille of valeriaan, magnesium of melatonine – meer weten? Bekijk dan het artikel over de beste thee soorten voor het slapen gaan.

2. Meditatie & yoga

Daarnaast zijn meditatie, yoga en/of overdag bewegen zeer goede manieren om ’s avonds beter te kunnen inslapen en doorslapen.

Bij de natuurlijke slaapmiddelen gaat het erom dat je je lichaam in staat stelt om genoeg te ontspannen zodat slaap gepromoot wordt.

3. Slaaphygiëne

Bewust met je slaaphygiëne bezig zijn en in de vroege avond een kopje rustgevende thee drinken, terwijl je een (niet te spannend) boek leest of lichte yoga-oefeningen doet kan al wonderen verrichten.

4. Magnesium

Zorgen dat je genoeg magnesium binnenkrijgt kan ook bijdragen aan betere slaap. Dit doe je door voedingsmiddelen te nuttigen die een hoog niveau magnesium bevatten. Een supplement is ook mogelijk, maar let erop dat je dat niet overdoseert.

Magnesium zorgt onder andere voor spierontspanning en een optimale doorvoer van zenuwprikkels. Een magnesiumtekort kan slapeloosheid veroorzaken, al hebben niet veel anders gezonde mensen dat.

Bij ouderen kan een magnesium-supplement de slaap wel significant verbeteren, omdat een ouder lichaam meer moeite heeft met het onttrekken van magnesium aan voedsel en ook minder goed slaapt.

5. Melatonine

Ten slotte is er nog melatonine, ondanks dat dit middel in principe ongevaarlijk is moet er wel mee opgepast worden. Verkeerd gebruik van het middel of een te hoge dosis kan ervoor zorgen dat je juist langer wakker ligt en overdag erg slaperig bent.

Ook hier wordt aangeraden om het middel maar tijdelijk te gebruiken en beter niet bij standaard slapeloosheidsklachten.

Wel kan melatonine het herstel van een normaal slaap- en waakritme bevorderen, bijvoorbeeld bij jetlag of na een ploegendienst of nachtdienst.

Ons advies

Kom tot rust

Als je echt ten einde raad bent en je slapeloosheid je bezigheden overdag in gevaarlijke mate beïnvloedt, kan tijdelijk gebruik van een medisch slaapmiddel een passende oplossing zijn.

Toch doet dit soort medicatie op langere termijn vaak meer kwaad dan goed, dus slaapmedicatie moet zeer terughoudend worden aangevraagd en voorgeschreven.

Het beste advies is om je slaaphygiëne te perfectioneren. Dat betekent kort gezegd: iedere dag om dezelfde tijd eruit en erin, je slaapkamer netjes, stil en relatief koel houden, de slaapkamer alleen gebruiken voor seks en slapen, liefst ’s middags geen cafeïne en ’s avonds geen alcohol en schermtijd meer.

Daarnaast gezond eten, overdag genoeg bewegen (niet te laat in de avond), stress vermijden of verminderen en dit een aantal weken achter elkaar volhouden.

Zijn dit nu echt grote leefstijlveranderingen voor jou, voer ze dan één voor één in zodat je langere gewenningstijd hebt per verandering en de kans groter wordt dat je het ook daadwerkelijk volhoudt!

En zorg voor minder stress! Stop met piekerenen kom echt tot rust en ralex! Wil je meer weten klik dan hier?

Het voordeel van een gezondere leefstijl met goede voeding en voldoende beweging is dat je niet alleen beter zult slapen, maar je ook overdag beter en energieker zult voelen en op lange termijn minder gezondheidsklachten zult ervaren.

Wil jij vanavond al beter slapen? Klik hier en begin direct met de 7-stappen methode (tijdelijk 50% korting)

Slaapmedicatie

Qua het gebruik van slaapmedicatie raden wij het altijd aan om een natuurlijk slaapmiddel te gebruiken ter ondersteuning van je slaapritueel.

Medische slaapmiddelen moeten altijd zeer terughoudend gebruikt worden, alleen bij de meest urgente en acute slaapproblemen en nooit langer dan twee weken achter elkaar en nooit vaker dan eens in de 3 dagen.

Bronnen:

  • bron 1,2: https://www.nhg.org/standaarden/volledig/nhg-standaard-slaapproblemen-en-slaapmiddelen/
  • bron 3: https://www.nhg.org/actueel/nieuws/melatonine-baat-het-niet-het-schaadt-mogelijk-wel
  • bron 4: https://slaapcentrum.slingeland.nl/kenniscentrum/Behandelingen/Slaapmiddelen/839/880
  • bron 5: https://www.cbr.nl/nl/rijbewijs-houden/nl/hoe-kan-ik-rijden-met/medicijngebruik.htm
  • bron 6: https://www.apotheek.nl/medicijnen/zolpidem#wat-doet-zolpidem-en-waarbij-gebruik-ik-het
  • bron 7,8,9,10: https://slaapcentrum.slingeland.nl/kenniscentrum/Ziekte+-
  • Aandoening/Verslaving+aan+slaapmedicatie/837/862
  • bron 11: https://www.ziekenhuis.nl/medicijnen/t/temazepam/bijwerkingen/item29911
  • bron 12,13: https://www.thuisarts.nl/slaapproblemen/ik-overweeg-slaapmiddel-te-gebruiken
  • bron 14: https://www.apotheek.nl/medicijnen/diazepam#belangrijk-om-te-weten-over-diazepam

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Beter slapen en overdag meer energie?

  • Laat hormonen je helpen in plaats van tegenwerken
  • Herstel de natuurlijke schommeling in lichaamstemperatuur
  • zet je biologische klok weer gelijk en ervaar het verschil
  • reken af met angst spanning en frustratie

Meer weten? Klik hier

view: XS SM MD LG XL